понеделник, 29 декември 2008 г.

Георги Лозанов: Догодина ще изчезне публицистиката

Поглед - 18 стр.
Георги Лозанов: Догодина ще изчезне публицистиката

Евелина СТРАХИЛОВА

- Г-н Лозанов, започват ли вече зрителите и у нас да губят интерес към риалити програмите?
- Не знам за зрителите, но интересът на телевизиите към риалити шоутата дори ще се засили, защото практически процесът на комерсиализацията им навлиза в нова фаза. Тя е в много по-голям мащаб, отколкото досега се е чувствала и е влияла на нашия пазар, и минава точно през риалититата. Те изглеждат най-бързия начин да печелиш пари от екрана. А изведнъж пазарът на медии у нас стана много важен, което си личи и по цените на продадените през 2008 телевизии. На тази територия през целия преход имаше огромен сблъсък на интереси, оттам до голяма степен вървеше преразпределението на властта - и политическата, и икономическата. Но едва тази година това изби в цената на телевизиите. А когато правиш големи инвестиции, трябва и да произведеш продукт, който да има потенциала ги връща. В момента не виждам друг такъв на телевизионната сергия, освен риалититата. Дори спортът започва да губи рейтинг. Така че докато не се появи нов хит на комерсиализацията, риалититата не са заплашени.
- В света обаче интересът към тях спада.
- Разбира се, но ние просто се развиваме в друго измерение, където риалититата обслужват доминиращите обществени нагласи. Заедно с влизането ни в ЕС влязохме и в един период на неокомформизъм. Допреди хората имаха мотивация за далеч по-голяма съпротива, желание да пренареждат света си от „а" и „б". Сега застинахме като жива картина, ЕС легитимира статуквото. И риалититата проявяват тази нагласа, като насочват погледа към частния човек и изземат комуникативните територии на гражданския тип журналистика. Така те хем трупат пари, хем задават конформистката матрица на публичността. Какво по-удобно за момента?
- Успешни ли бяха последните риалити сезони?
- Първо да кажа, че независимо комформисткото си влияние по принцип, „Биг брадър" върши и много конкретна социална работа. Особено като тест за отношението на обществото към различните. И тук новият сезон чувствително надмина предишните. Показа например, че хомо-сексуализмът, минал през лайфстайла и модата, вече е станал общоприет, докато въобще не сме така толерантни към различието, свързано с физически недъг. Което е повод да се замислим за ролята на християнските ценности в днешна България. Въпреки включването в такива важни дебати последният „Биг брадър" не даде очакваните рейтингови резултати. Можели защото имаше струпване в Къщата на представители на малцинства и групи в неравностойно положение, но различно-стта им не беше достатъчно добре усвоена драматургично. А и защото заради продуцентски противоречия Нико Тупарев, който до голяма степен създаде „Биг брадър", сега се оказа срещу него с „Денсинг старс". И го би. „Денсинг старс" ползваше инерцията от успеха на „Мюзик айдъл", а и предложи галерия от образи, които успяха да дадат, включително и през самоирония, собствен отговор на стария въпрос: има ли звезди в България? „Сървайвър" пък набави онази доза загадъчна еротика, която липсваше в „Биг брадър". А и този сезон той се освободи изцяло от някакви чужди на формата национални каузи и патриотарска гордост. Така че без патетика и с повече еротика, възползвайки се от това, че „Биг брадър" не беше в силния си сезон, „Сървайвър" постигна неочаквано добър резултат.
- Как ще коментирате последните действия на Слави Трифонов?
- Шоуто отдавна трябваше да се върне към своя същински ангажимент - острата критическа реакция към властта и Политиците. А и преди тези избори, когато компрометирането на елитите е общо място, няма как да общуваш с широка аудитория, без дадеш някакъв израз на разочарованията й. Така че само ако се върнат в центъра на политическия дебат, Слави и неговите момчета могат да задържат рейтинг. Но те направиха грешка със сляпата подкрепа на фонда „Ин витро", защото се заплетоха в конкретика, която не познават, и позволиха да бъдат свързани с чужди интереси. Освен това в тези спорове изпяло загубиха чувството си за хумор, което е главният аргумент на едно сатирично шоу. Нещо повече, самата сатира вече е съпротивата.
- Как изглежда родният пазар близо половин година след сделките на Нова тв с MTG и ТВ 2 и Ринг със СМЕ?
- Ужас, всичко се тресе и преобръща. Много са факторите. Дори ми се струва, че не ми е по силите да ги съотнеса всичките. Както отбелязах, цените на телевизиите многократно скочиха, което води до тежка комерсиализация, а тя на свой ред пъди сериозната журналистика и гражданските послания. Те вече не носят рейтинг.
- Какво ще се промени в медиите през 2009 г.?
- Влоговете ще изпълняват все по-важна роля в журналистката. Риалити форматите ще създават програмни матрици, които ще се разпространят далеч извън тях. Сутрешните блокове съвсем ще заприличат на риалити, а новините - отчасти. Ще има все по-малко същински публицистични предавания. Поне в рейтинговите телевизии. Сериозната журналистика ще се изнесе в маргинални медии. Това ще даде тежест на малки и амбициозни проекти като Ре:ТВ или тв „Европа". Те ще станат медиите на социалноактивния градски човек. Ще се роят и все по-голяма роля ще играят безплатните вестници. Те ще поемат скандалите на собствения си гръб, за да оставят платените тиражни вестници да поддържат с институции и авторитети. Безплатният вестник, който прилича на позив и често не знаеш кой ти го пуска, ще стане хартиеният аналог на информационните сайтове от типа на „Опасните новини". Жълтата преса все повече ще се намесва в централните дебати и особено в политическия. Тя ще добие още по-голяма смелост и ще прави разкрития за сенчестите физиономии на публичните лица, което другите няма да си позволяват. Ще текат непрестанни съдебни процеси, някои от които ще стигнат до Страсбург. Това ще е годината на една от най-тежките медийни битки - за цифровия ефир. Залогът ще е дали старите аналогови играчи ще станат цифрови. Как и доколко натрупани досега ресурси в публичната комуникация ще могат да бъдат в новата среда.
- Лесно ли ще се приспособят старите играчи в новата среда?
- В момента сме на прага на технологичната революция, а революцията трябва да отговаря и на морални, освен технологични въпроси. Например непрозрачността и концентрацията на капиталите в медиите, характерна за предишния период, ще може ли поне частично да се избегне при цифровзацята? Ще успеем ли да се възползваме от нея, за да възстановим катастрофиралия проект за частни обществени медии у нас? И т.н. Като всичко това ще съвпадне с предизборната ситуация и традиционните за нея флиртове на властта със собствениците на медиите. А в по-глобален мащаб ще съвпадне със световната финансова криза, която ще източи от България големи ресурси. Ние няма, както обикновено, да сме готови, тя ще ни изненада, защото упорито отказваме да проведем честен разговор за нея. А тази криза не е само финансова, тя е криза на ценностите на консумативния свят, така че изходът в последна сметка ще премине през преформулиране на доминиращия лайфстайл. Което пък със сигурност ще минава през медиите. И те през 2009 година вероятно ще започнат да говорят за неща, за които досега не им е и хрумвало...
***
Доц. Георги Лозанов е експерт по медии и журналистика. Работил е в списание „Българско фото", бил е редактор и зам. главен редактор на вестник „Култура" и главен редактор на списание „Егоист". Последователно е член на НСРТ и СЕМ. В момента преподава в Софийския университет, в Нов български университет и НАТ-фИЗ „Кръстьо Сарафов". Председател е на Управителния съвет на Българската медийна коалиция.
***
Маргарита Пешева
Доц. Георги Лозанов е известен медиен експерт, който е имал редкия шанс да бъде член както на Националния съвет за радио и телевизия, така и на Съвета за електронни медии. По моя преценка доц. Лозанов винаги се е отличавал с активна гражданска и професионална позиция.
***
Иво Хаджимишев
Познаваме се вече 30 години, отминали неусетно. С интерес следя развитието му и високо ценя огромната му ерудиция и култура. И дори често се притеснявам, че този огромен потенциал се разпръсква щедро в обществен интерес. Очаквам от Гого и неговите книги, той има какво да каже.

ЕС харчи €2,4 млрд. за реклама

Труд - 33 стр.
ЕС харчи €2,4 млрд. за реклама



БРЮКСЕЛ - ЕС е похарчил 2,4 млрд. евро през 2008 г., за да се рекламира, сочи ново проучване,публикувано от „Опън Юръп".
Освен че има комуникационна стратегия, която „продава", съюзът дава годишно милиарди евро за създаване на обща европейска култура и гражданство.
На първо място ЕС си служи с класическа пропаганда - брошури, реклами и филми. Той разполага със собствен институт за изследване на общественото мнение -„Евробарометър", със свои новинарски канали и средства за влияние върху интернет и медиите като обучение и награди за журналисти.
На второ място ЕС дава милиони на външни организации (мозъчни тръстове и лобисти), които популяризират неговите цели. Само през т.г. над 34 млн. евро от бюджета ЕС са били похарчени за „поощряване на европейското гражданство", а още 62 млн. евро за „Развитие на културното сътрудничество в Европа".

Бекъм казва последно сбогом на Pepsi

Актуално - Любопитно
Бекъм казва последно сбогом на Pepsi



След близо 10 години съвместна дейност, пътищата на Дейвид Бекъм и компания Pepsi ще се разделят. Компанията за напитки ще прекрати рекламният договор с звездата на английския футбол. Така новото попълнение в редиците на Милан ще може да се съсредоточи върху работата си с Armani и Vodafone. "Имам страхотни спомени от работата си с Pepsi. Играх гладиатор, каубой и сърфист, заедно с Бейонсе, Дженифър Лопес, както и с едни от най-големите имена във футбола. Надявам се всеки, който е видял работата ми, да се е забавлявал толкова, колкото и аз", сподели Дейвид Бекъм. По този начин Pepsi прекрати "едно от най-трайните партньорства в световната история на марката."

България е на 73-то място в света по ползване на Интернет

Днес БГ - България
България е на 73-то място в света по ползване на Интернет



България е на 73-то място в разпространение на Интернет и други информационни технологии. Това се казва в проучване на Световния икономически форум, цитирано от ИТАР-ТАСС.Тази неправителствена организация е свързана с ООН и в нея са включени ръководители на водещи частни компании от различни краище на света.В доклада “Глобални информационни технологии” се отчита ситуацията с разпространението на Интернет и реалната степен на използване на световната мрежа от гражданите, бизнеса и правителствата.Начело в класацията са Сингапур, Исландия, Финландия, Дания и САЩ, Япония е на осмо, Германия, на 14-то, Франция на 20-то, Русия е на 62-ро мястоПреди България е Полша, а на последното 104-то място в списъка е африканската държава Чад.

Мобилните телефони ще са основното Интернет устройство през 2020 г.

Computerworld - 13 стр.
Мобилните телефони ще са основното Интернет устройство през 2020 г.



Web няма да засили социалната толерантност, независимо че осигурява досег с различни култури, се посочва в доклад на Pew Internet & American Life Project
През 2020 г. мобилните телефони ще бъдат основните устройства за достъп до интернет за повечето хора по света, твърдят експерти, които предсказват още, че уеб технологиите вероятно няма да доведат до засилване на социалната толерантност. "Мобилният телефон, вече снабден със значителна компютърна мощ ще се превърне в основната интернет свързаност и единствена за повечето хора по света", пише в доклад „Бъдещето на интернет" на Pew Internet & American Life Project. Авторите допълват, че телефонията ще бъде предлагана като набор от универсални стандарти и протоколи, приети от повечето международни оператори, което ще улесни пътуването от една част на света в друга. Четири от всеки пет експерти са съгласни, че такъв сценарий е най-вероятен, показва проучване на Pew. Агенцията е интервюирала 578 водещи интернет коментатори, разработчици и други активно Заети в тази област от различни технологични асоциации. Сред тях са Николас Кар, автор на блога Rough Type и на „Голямата промяна" (The Big Switch), Хави Хофман от Yahoo Developer Network, Майкъл Ботин, създател и директор на Media Law Center в юридическия факултет на Нюйоркския университет, както и няколко членове на борда на ICANN. Експертите са изразили и мнението си за това дали широкото представяне на различни групи в Web ще подобри социалната толерантност до 2020, което да доведе до намаляване на насилието, сектантските войни, открити актове на фанатизъм и престъпления от омраза. Само 32% от експертите са съгласни, че Web ще доведе до по-голяма социална търпимост, а 56% са на противоположната позиция. „Толерантността не е в човешката природа, е заявил 3а Pew Адам Пийк, политически анализатор от Центъра за глобални комуникации. - Първият сателит е изведен в Космоса още през 1967 г, филмът на BBC „Нашият свят", песента на Бийтълс „Всичко, от което се нуждаеш, е любов". И въпреки това все още има войни, геноцид и политически убийства." Сред останалите изводи в доклада на Pew са: 55% от експертите казват, че хората ще действат рутинно в изкуствени среди като виртуални светове и други типове "засилена реалност". "Повечето добре оборудвани интернет потребители ще прекарат голяма част от своите „будни" часове (в работа или за игра) за придобивки, свързани както с реалния или алтернативните светове, пишат от Pew - Този начин на живот усложнява безпроблемното преминаване между изкуствената реалност, виртуалната реалност и състоянието, наричано формално „реален живот".
Гласовото и сензорно активиране ще се превърнат в масови технологични интерфейси към 2020, смятат две трети от специалистите. "Писането във въздуха" ще се разпространи, тъй като малкото джобно интернет устройство ще ви позволява да видите и използвате пълнофункционална виртуална клавиатура на всяка плоска повърхност в момент, в който предпочитате да не говорите на своя свързан в интернет компютър. Сегашната интернет архитектура няма да бъде Заместена от тотално нова система до 2020 г., но търсенията, сигурността и надеждността ще бъдат подобрени Значително, смятат 78% от експертите.Границите между професионалното и личното време все повече ще се размиват, което според 46% от интервюираните е ОК.До 2020 г. хората ще бъдат по-отворени да споделят информация, мнения и емоции чрез интернет, но експертите са разделени по въпроса дали тази нова прозрачност ще Засили индивидуалната почтеност и снизхождение. Шест от десет специалисти не мислят, че през 2020 г. ще има строг контрол върху съдържанието, използващ технология за зашита на авторските права.

Бизнесът догодина

Капитал - 34 стр.
Бизнесът догодина



Как ключови мениджъри очакват да се развиват водещите за икономиката на България сектори
Една особена u трудна година. Такава ще е 2009 според повечето мениджъри, които попитахме какво очакват да се случи в ключовите сектори. Прогнозата е сложна, защото икономиките в цял свят се настройват за спад в бизнеса. От анкетата се вижда, че и в България оптимизмът силно е намалял. Въпреки това има и сектори, 6 които ръстът не е невъзможен -например в интернет рекламата, фармацията, търговията...
***
По-взискателно кредитиране
В зависимост от външните условия и вътрешните политики на местните власти банките ще настроят депозитната и кредитната си дейност. С преминаването на кризата към реалния сектор очевидно на тях ще им се наложи да направят повече провизии, т.е. ключовата фраза собствен капитал ще е определяща и през 2009 г. Кредитирането ще е доста по-селективно и скъпо, отколкото в предходните години, а някои сектори от стопанството като строителството, дърводобива и дървообработката, химическата, миннодобивната и туристическата индустрия ще срещнат сериозни трудности с финансирането си.
Клиентите ще трябва да се съобразят с по-голямата взискателност на банките и вероятно ще загубят за известно време усещането си от последните 5-6 години за изключително лесно достъпни кредити. Рязкото съкращаване на финансирането от чужбина и от банките е и повод за сериозна тревога - лишаването на междуфирмената задлъжнялост от парични потоци може да доведе до бързо разпространение на затрудненията извън секторите, които сега се смятат за потенциално проблемни.
Най-печеливши може да се окажат най-малко регулираните финансови подсектори. Докато банките и застрахователите се борят с лавина от изисквания и ограничават операциите си, за да ги спазят, слабо регулираните посредници като компаниите за потребителско кредитиране ще могат да преструктурират бизнеса си и да извлекат предимства.
В застраховането вероятно фокусът ще се измести от пазарните дялове към сигурността и капиталовото обезпечаване. Разумът предполага в сегашните условия дъмпинговите цени по задължителните застраховки да са по-ограничени. Доброволните застраховки ще се купуват по-малко, т.е. при тях може да се очакват по-изгодни и благоприятни условия за клиентите.
***
Всички ще бъдат засегнати
Лорънс Марсланд, изпълнителен директор на „Челопеч майнинт'
Всички сектори на индустрията ще бъдат сериозно засегнати от задълбочаваща се криза. Някои браншове, като например рудодобив и металургия, усещат удара най-рано, защото при спад на търсенето първото, което производителите спират да купуват, са суровините. Другите сектори по веригата ще почувстват същите ефекти рано или късно.
финансовата криза вече се усеща 8 намалената наличност на капитал за всякакви видове инвестиции, от домакинствата до производствените предприятия. При сегашните обстоятелства много добри проекти няма да успеят да привлекат финансиране. Достъпът до кредитиране също ще е сериозен проблем.
Българската икономика ще почувства ефекта от кризата, а индустрията сериозно ще бъде засегната. Спекулативният бум в сектора на недвижимите имоти и туризма е пред своя край и това трябва да се
компенсира със стимулиране на чуждестранните инвестиции в други сектори на икономиката. Като че ли има склонност към подценяване на сериозността на ситуацията, а най-лошото все още не е дошло. Истинският размер и ефектът на кризата ще започнат да се разбират напълно към края на 2009 г. За рудодобива, където имам преки наблюдения, 2009 ще бъде повратна година. Секторът ще е в криза, някои компании няма да се справят. Намаленото търсене на пазара понижи цените на металите, а производителите трябва да продължават да покриват разходите си за доставки, консумативи и стоки, които сериозно се увеличиха през последните няколко години. Компаниите, които работят на минимална печалба, вероятно няма да оцелеят; същото важи и за онези от тях, които не отреагират достатъчно бързо на промените. Като цяло бизнесът ще е на загуба. По-скоро говорим за оцеляване на най-силните.
***
Инерцията ще продължи
Любомир Бояджиев, изпълнителен директор на „Бенчмарк"
По всичко личи, че ни очаква година, изпълнена с редица предизвикателства, но и възможности пред развитието на небанковия сектор. От една страна, намаляването на бизнес активността не може да не се отрази пряко и на сектора на небанковите финансови услуги. Негативната инерция, набрана през 2сю8 г., се очаква да продължи да движи бизнеса и през първото полугодие на 2009 г., като подобрение може да се наблюдава едва в края на годината. Това може да подложи на натиск бизнеса на инвестиционните посредници и особено на тези със слабо развита клиентска база, предлагани продукти и непостоянен годишен оборот. От друга страна обаче, секторът като цяло е силно регулиран и запазването на консерватизма по отношение на надзора през годините сигурно ще предпази бизнеса от големи сътресения. Вероятно оборотите ще се концентрират в по-ограничен брой брокерски компании. Всички тези
процеси ще доведат до появата на нови продукти и подобряване на съществуващата инфраструктура. Това ще даде възможност да се реализират нов вид сложни инвестиционни стратегии, което ще насърчи и появата на местни хедж фондове.
Годината на публичните предлагания не се състоя, но заявените намерения разкриват големия потенциал, който може да се реализира късно през следващата година. Също така вероятно ще станем свидетели на появата на нови търгови предлагания и преструктурирания на големи портфейли, тъй като при ниските цени транзакционните разходи намаляват. Класическа консолидация в бранша не е много вероятен процес. Разбира се, не може напълно да се изключват сделки по придобивания като резултат както от появата на нови чуждестранни брокерски компании, така и от стремежа към разширяване на клиентска база. Петър Андронов, главен изпълнителен директор СИБАНК
***
Жилищата ще са по-евтини
Атанас Гаров, изпълнителен
директор на Colliers International - България
Каква ще бъде 2009 г. за пазара зависи от качеството на проектите и политиката на банките за отпускане на кредити - както по отношение на ипотечните заеми за закупуване на жилища, така и при финансирането на нови проекти. Първият признак, който ще отличи качествените проекти в сектора на бизнес имотите, е осигуреното финансиране. фундаментално важни параметри са също локацията, миксът от наематели, мащабите на проекта, екипът и управленското дружество, които развиват съответния инвестиционен проект.
Ако условията не се облекчат чрез падане на лихвените нива или намаление на процента на самоучастие, пазарът на жилища няма да се раздвижи и най-вероятно ще сме свидетели на спад в цените на жилища от средно ю% през идната година. Ако компаниите искат да продават, ще трябва да са по-гъвкави в схемите си за
продажба на жилища и да се съобразяват с новите условия на банките.
По-високите изисквания за кредитиране от страна на финансовите институции засегнаха и строителните предприемачи. Това накара много инвеститори да преосмислят проектите си.
Случващото се всъщност е оздравително за пазара и го предпазва от много по-сериозната криза, в която щеше да изпадне, ако многобройните проекти бяха станали факт. Проектите, от които има нужда, ще намерят своята реализация и кредитиране. Все още в някои от сегментите търсенето продължава да е по-голямо от предлагането (офиси, търговски площи, логистика). Има и друга тенденция - българският ритейл сектор все още има капацитет за насищане. Значителен брой международни търговски марки проявяват интерес и ще стартират дейността си през следващите две години.
***
Година на застой
Богдан Христов,
мениджър в „ТУИ България"
При масовия зимен и летен туризъм очаквам застой и трудна борба да се достигнат и задържат обичайните нива на традиционните пазари, от които България приема туристи. Причините са две. Едната е външна, но достатъчно мощна - световната финансова криза, която неизбежно причини стагнация на всички важни за нас пазари. Има и вътрешни причини. На първо място, това е силното презастрояване на основните ни курортни зони, което доведе до не особено приятна визия на местата, с които България се рекламира. Второ, предлагаме туристически продукт със силно колебливо качество. Друга причина е, че имаме свръхпредлагане на леглова база, заради което непрекъснато трябва да се свалят цените. На четвърто място, имаме дефицит на кадри както на мениджърски позиции, така и на всички останали нива. Всичко това ме кара да прогнозирам, че ни чака година на застой и дори тенденция надолу.
Застоят ще засегне всички, макар и в различна степен. На първо място, това ще са хотелиерите. В условията на криза логично е те да свалят крайните си цени, за да гарантират заетост. Това ще е на фона на непрекъснато повишаващи се разходи. Ресторантьори-те също ще бъдат засегнати, и то главно сезонните. Причината ще е спадът на туристите. Влияние ще окаже и продължителността на летния сезон, която от година на година се скъсява. Транспортът, свързан с туризма, също ще бъде повлиян заради съкратените обеми.
Кризата се очаква да доведе до сваляне на цените. Не знам обаче дали то може да се тълкува като положителен факт. Въпросът е как да мотивираме потребителите да се заинтересуват към българския туристически продукт. Не смятам, че е добре да разчитаме само на ниските цени. Това неминуемо ще се отрази на качеството.
***
Спадът е неизбежен
Калин Пешов, изпълнителен директор на „Главболтарстрой холдинг"
Въпреки кризата 2008 г. беше една добра година за строителния бранш. Секторът отбеляза ръст от около 15%, но той до голяма степен се дължеше на набраната инерция от предходните години и старта на няколко големи инфраструктур-ни проекти. 2009 г. ще е първата от десет години насам, когато в сектора ще има намаляване на ръста. Вече регистрираме замразяване на някои големи инвестиционни проекти.
Най-силния удар ще поемат малките и средните компании, които разчитаха на по-дребни поръчки. Според статистиката на Камарата на строителите в България от близо пет хиляди компании в бранша около 100 правят над 6о% от оборота. Сериозни затруднения вече изпитват тази част от тях, които доскоро работеха основно във ваканционните курорти. Засегнати ще са и компаниите, които освен като изпълнители играеха ролята и на инвеститори. Но това не значи, че строителството ще спре.
Просто няма да е в този мащаб, с който бяхме свикнали. По-мобилните компании вече специализират в строителството на инфраструктура или се преориентират към нови райони, например от курортите към столицата. Тези, които не са достатъчно гъвкави, просто няма да оцелеят.
Хубавото на новата ситуация е, че секторът ще се изчисти от непрофесионалните играчи. Ще има повече специалисти на пазара на труда. По-високата конкуренция ще доведе до по-добро качество и стабилизиране на цената на строителната услуга.
В допълнение падащите цени на строителните материали и парцелите ще доведат и до по-ниска цена на крайния продукт, и то на едно по-високо качество. Ефектът ще се усети поне след две години най-малкото защото в момента инвестиционната активност 8 бранша е доведена до почти пълен минимум, а новите сгради с поевтинелите материали ще са на пазара след години.
***
Финансова суша
Светлан Станоев, изпълнителен директор на земеделски инвестиционен фонд „Серес"
Много е трудно да се прогнозира накъде и как точно ще тръгне секторът през гоод г. В момента на пазара на зърно има срив - цената е до два-три пъти по-ниска за отделните култури спрямо миналата година. Едно от обясненията е в рекордно високите добиви. Заради трудното финансиране на сделките със зърно в резултат на кризата производителите изпитваха трудности да реализират продукцията си и да си осигурят финансиране за есенната сеитба. Вероятно ситуацията в това отношение ще се влоши още повече при засяването на пролетните култури (царевица, слънчоглед), за което някои производители може и да не успеят да си осигурят оборотни средства. Особено ако закъснее плащането на евросубсидиите на хектар за 2008 г., които производителите получават за обработваните площи. Липсата на финансиране ще предизвика ефекта на доминото в сектора. Най-силно по веригата това ще се отрази на доставчиците на торове и земеделско оборудване. Нищо чудно някои фермери да решат да продадат активи или целия си бизнес - това допълнително ще удари доставчици на машини, оборудване, строеж на нови обекти.
На пазара на земеделска земя инвеститорите ще са затруднени да набират средства - както заемни, така и собствени, които да влагат в покупката на ниви. Последните два-три месеца вече се усеща намаляване на сделките, което доведе до връщане с около 10-15% назад на цените в сравнение с лятото. Ако нивите се купуваха на нива между 350 и 400 лв. на декар в районите на Централна Северна и Северозападна България до август, сега сделките се сключват на 300-350 лв. на декар. Все пак активът земеделска земя остава атрактивен, тъй като носи гарантиран доход под формата на рента. Смятам, че през 2009 г. ще има около 10% ръст на цените на земята.
***
Предпазливо развитие
Стефан Косев, член на борда на директорите на „Пикадили"
В търговията всеки ще продължи да се развива според стратегията си. Просто компаниите ще бъдат по-предпазливи. Ще внимават в приемането на всякакви условия и предложения за нови локации, но няма да спрат да се развиват. Компаниите от хранителния бранш се надяваме кризата да се отрази последно на нас. Разбира се, тя няма как да не ни засегне. Вече виждаме, че предприятия"започват да затварят. Малко по малко започва да спада износът. В тази връзка няма как да не се увеличи безработицата и съответно да намалее потреблението.
Всички в сектора ще бъдем засегнати. Най-потърпевши ще са тези вериги, които не са правилно позиционирани на пазара. Тези, които искат да бъдат всичко за всеки. Успешните вериги, които имат ясно таргетирана и лоялна клиентела, ще изпитват трудности, но няма да имат сериозни проблеми.
Очаквам преориентиране на потребителското търсене. В криза човек спира да потребява първо луксозните продукти и ограничава пътуванията. Хората стават по-предпазливи към разходите си. Това неминуемо ще доведе до насочване към по-ниските ценови категории. Също така на световните пазари стоките драстично поевтиняха и се надявам това донякъде да нормализира ситуацията. Тази година увеличението при цените на храните в България беше около з°%, надявам се през 2009 г. тенденцията да е в обратна посока.
Пряко засегнати от бизнеса на веригите ще са земеделието и цялата хранително-вкусова промишленост. Но не вярвам, че ще се стигне до негативни сценарии като фалити. По-скоро веригите ще станат много no-предпазливи, с много по-премерени рискове от гледна точка на наемите, инвестициите и условията.
***
Целогодишна разпродажба
Емил Арабаджиев, собственик на „Денил"
Кризата вече се усеща 8 текстилния бранш. От началото на октомври продажбите отбелязват спад. Най-сериозно засегнати са компаниите, които работят изцяло за износ. При някои поръчките от Европа намаляха и производството беше съкратено до 40%. Затова те ще трябва да съкратят персонал, ако не намерят нови пазари или ако след Нова година не се възстановят нивата преди кризата.
Някои ще достигнат и до критичния минимум на печалба, под който няма смисъл да се работи. За нашия бранш това е 18%. Ако се падне под него, по-добре компаниите да затворят изцяло производството си. Не мога обаче да прогнозирам при каква част от фирмите ще се случи това, защото няма точна статистика за това колко са компаниите от текстилната индустрия.
Аз обаче съм оптимистично настроен. От всяка криза може да има победители, стига да се вземат сериозни мерки, които да спрат спада и да стабилизират положението. Стратегията ни е да намалим разходите, да спрем новите проекти като излизане на европейски пазар и разработване на нови продукти извън задължителните за сезона. Ще продължим важните проекти - да отваряме нови магазини В моловете, планирани за 2009-2010 г. Другото задължително нещо, което трябва да се направи, е да се намалят цените. Така ще бъдат привлечени клиентите от широката част на пирамидата. Сега те са no-скоро уплашени, но няма да спрат да пазаруват. Намаляването на цените вече е задължително за всички,
за да могат да реализират продукцията. По-добре е 20% надолу сега, отколкото 60% после. Биха могли да се прилагат и други мерки - при спад и доближаване на критичния минимум на печалбата моментално трябва да се затворят слабите търговски обекти и да се отворят нови, на по-силни места.
***
Пазарът ще расте
Кунчо Трифонов, регионален мениджър на анализаторската компания IMS Health
Фармацевтичният пазар е от тези, които ще продължат да растат и през 2009 г. Разликата с 2008 е, че това ще става с по-бавни темпове, с много по-внимателни търговски практики и управление на стоковите наличности, с голямо притеснение за финансовата коректност от страна на контрагентите. Прогнозният ръст на аптечния пазар за 2009 г. е 8-10%, а на болничния - между 0 и 5%. фармацевтичният пазар като цяло се очаква да нарасне със 7-9% и да достигне 1.74 млрд. лв.
Икономическата криза през 2009 ще рефлектира В забавяне на темповете на насищане на пазара с лекарства по няколко линии. При очаквано свито общо потребление първо ще пострадат продажбите на онези продукти, които не са задължителни за пациентите. Става въпрос за някои хранителни добавки, които са силно ресурсоемки от финансова гледна точка или спадат към лайфстайл групите - за отслабване, за тонус и други. Тъй като обществените фондове не покриват напълно всички необходими лекарства с рецепта, се очаква следващата група, която ще пострада, да бъдат медикаментите с рецепта на оригинални фармацевтични компании, които имат свои генерични заместители. Генеричните компании ще продължат да имат висок ръст в продажбите, както и през тази година (над 15%), тъй като продуктите им са по-евтини от оригиналните. Като цяло не се очаква отлив от пазара на лекарства през 2009. Единичната средна стойност на покупка в аптеките е много ниска.
Проблем вероятно биха имали участници в търговската верига. Заради поскъпналия финансов ресурс дистрибуторите няма да кредитират болниците и аптеките, така както това се случваше досега.
***
Поскъпването на тока е сигурно
Ангел Минев, консултант в сектора
В България събитията се случват с шест-седем месеца закъснение, затова предполагам, че през 2009 г. почти няма да има инвестиционна активност. Банките станаха много по-предпазливи и ще затегнат още повече режима на отпускане на кредити. Големите проекти като АЕЦ „Белене", „Цанков камък" и някои други едва ли ще се блокират, no-скоро ще има някакво оскъпяване. За „Белене"съм убеден,че ще се стигне до финансово приключване на проекта, тъй като всички страни за заявили сериозна ангажираност. Трудно е да се каже дали проектът ще се оскъпи заради кризата - при тези цени на металите оборудването за централата може да излезе два пъти по-евтино. Сигурно е, че цените на енергията ще растат. Непрекъснато и устойчиво, защото в момента те са на 47% от средноевропейските. А ние произвеждаме енергията със същия газ, въглища и
ядрено гориво. По-ниски са единствено цената на труда и въглищата от „Марица-изток", с които произвеждаме 30-35% от енергията. Това са двете дадености, които ни позволяват да поддържаме малко по-ниски цени. Ясно е и че поне до средата на следващата година цената на газа ще расте.
Ако има ниски цени на петрола, т.е. икономическата криза се задълбочава - ще има намаляване на обороти, намаляване на продажби и свиване на всички консуматори на енергия. В такава ситуация България може да се окаже с голям излишък на ток и в този случай ще се намали производството на енергия от по-скъпите централи (ТЕЦ „Русе" и ТЕЦ „Варна"). При ниски цени на петрола ще има запазване или леко повишение на цените на енергията. За природния газ в този случай ще има увеличение само заради договора с „Газпром". При сценарий с покачване на котировките на петрола енергийните цени в България ще растат повече.
***
Свиването на пазара е сигурно
Дилян Павлов, изпълнителен директор на Netage Solutions
Всички очаквания са за много мрачна 2009 г. в IT сектора. Информационните технологии заедно с реклама и маркетинг са едно от нещата, за които големите компании първо спират да харчат при криза. Това засяга всички компании, които разработват софтуер или пък предлагат IT услуги.
В България IT фирмите могат да се разделят на две групи - работещи за чужди пазари и за местния. Първата група със сигурност ще бъде неблагоприятно повлияна от пазарната ситуация. Всички в Западна Европа и САЩ свиват разходите в тази посока. Чуждите компании, които имат филиали в България, вече обявиха замразяване на новите работни места и това вече се усеща.
Аутсорсинг компаниите ще изпаднат в голямо затруднение, защото проектите, по които работят, могат да престанат изведнъж, фирмите, които разработват собствени продукти, ще зависят от конкретния пазар, към който са ориентирани, но със сигурност ще им е по-трудно.
Български пазар де факто няма - много е фрагментиран и не се подчинява на някакви строги пазарни правила. Държавата играе като най-голям клиент, там са най-големите инвестиции - със средства от европейската общност, за преструктуриране, за цифровизации и т.н. Това няма да се промени съществено през 2009 г. В никакъв случай няма да стане по-добре за фирмите, които работят на българския пазар, но може би ефектът от кризата ще е по-малък за тях. На пазара на труда ще намалее търсенето на хора за нашия бранш. Имаше свръхтърсене на IT специалисти в последните 3-4 години, заплатите се качваха с 20-30% на година, през 2009 г. няма да е така.
***
Тежки товари
Ваньо Алексиев, изпълнителен директор на „Биомет"
Прогнозите за развитието на сектора през 2009 г. са песимистични. Бизнесът на превозвачите е свързан с цялостната икономическа ситуация както в Европа, така и в България. Транспортът е функция на икономиката и най-вече производството. Ако има какво да се произвежда, ще има и какво да се превозва. В Европа икономическата ситуация е силно влошена и производството е силно намаляло. В България все още сме в начало на кризата. Очакваме тя реално да засегне цялостно икономиката около март-април, като първите по-силни симптоми ще се почувстват още през януари. Този ноември за първи път нещата се промениха в низходящо направление и се почувства недостиг на товари. Това автоматично води до намаляване на цените, тъй като все по-голям брой камиони остават без работа и най-логичното за техните собственици е да се намалят цените. Резултатът е минимални приходи, които са недостатъчни за покриване на разходите. Очакваме и фалити на фирми от сектора, тъй като 90% от българските превозвачи работят с някакъв вид кредитиране, и то за много голям процент от техния автопарк. Рано или късно някои от фирмите ще бъдат принудени да се откажат от дейността, което ще доведе до вторични негативи. Ще се появят много камиони на пазара, които лизинговите компании и банките ще трябва да реализират по някакъв начин.
Не е възможно да се каже кога, но неконтролируемото намаляване на производството и потреблението в един момент ще спре. Който е бил готов за кризата, ще оцелее и ще има много добри стартови позиции за следващия етап на икономически възход.
***
Двоен скок на рекламата
Тенденцията повече хора да влизат по-често В мрежата ще продължи, като демографската група, която най-много ще нарасне през 2009, са хора над 35-години. Към края на 2009 очаквам проникването на интернет в България да бъде между 40% и 42%.
Интернет бизнесът ще претърпи съществени промени. Световната финансова криза ще накара много бизнеси да преосмислят политиките си по промотиране и налагане на продуктите си. Понеже наличието на кеш в кризисни моменти става приоритет за бизнеса, инвестицията на всеки лев ще бъде подложена на далеч по-внимателен анализ и преценка. Интернет е медиата, която предоставя най-евтиния и ефективен начин за реклама и по-голяма част от маркетинг бюджетите би следвало да бъдат пренасочени онлайн с цел да се намали общият разход и да се вдигне ефективността.
Навлизането на рекламни
мрежи също ще е определящ фактор, тъй като това ще позволи на повече бизнеси да достигнат по-евтино аудиторията си, използвайки интернет като среда. Малки и средни предприятия ще могат да купуват реклама в интернет на сравнително ниски цени, което ще разшири пазара, макар че краткосрочно ще доведе до спад на средните цени на онлайн рекламата. През 2009 очаквам В интернет да се продава повече реклама на по-ниски цени. Това ще се изрази в ръст на пазара от около 50%, което ще се дължи почти изцяло на увеличението на процента интернет реклама В общия медиа микс от 4% на 6%. Услугите, свързани с продажби и плащане онлайн, едва ли ще се наложат през 2009, защото инфраструктурата за разплащане и най-вече за доставка на стоки е де факто несъществуваща. Освен това българинът все още не е свикнал да плаща онлайн и това едва ли ще се промени бързо.
Вестник „Строителство Градът", е източник на многопосочна и обемна информация за строителството и инвестициите у нас, което го прави настолно издание за голяма част от българската архитектурна колегия.

Несвободата онлайн

Капитал - 14 стр.
Несвободата онлайн

Доц. Нели ОГНЯНОВА

През 2008 г. в 29 държави има затворени журналисти заради публикации онлайн. На челните места в класацията са Китай, Куба, Узбекистан -известни с проблемите си в областта на правата на човека и с най-контролираните медии в света. 2008 е първата година, през която най-голямата група от осъдените е заради публикация в интернет (45%). Следваща по брой е групата на журналисти от пресата (42%), единични са случаите на затворени журналисти от радиото (4 %), киното (3 %) и телевизията (6%)*.
Има логика. Комуникацията онлайн е все по-достъпна и предпочитана, в мрежата има все повече гласове. Освен това колкото по-контролирани са традиционните медии, толкова по-вероятно е конфликтите между граждани и власт да възникнат именно в интернет.
Бъдещето е на медиите онлайн
България не е между тези 29 държави. Но през изтеклата година индексите на свободата на словото показват нарастваща несвобода. Лошото функциониране на държавата се признава от всички с изключение на отговорните за лошото функциониране. Парадоксално, нетърпимостта на Европейския съюз към ниската ефективност на управлението, липсата на
резултати и интеграцията на хартия е по-висока от нетърпимостта вътре в страната. Обществото остава относително пасивно, журналистиката не изпълнява в нужната степен критичната си функция. Между алтернативните гласове са много от гласовете в интернет.
Няма съмнение, новите медии в България не са влиятелни. Или още не са достатъчно влиятелни. Засега. Но това е временно. Те са инструмент на младите и на хората в активна възраст. Предоставят бърза информация, поради което значението им като източник на информация ще расте. Последната кампания в САЩ показа скритата сила на комуникацията онлайн. Новите медии имат перспектива и това се разбира от управляващите. Очакваното нарастване на влиянието на комуникацията онлайн и у нас води до два ефекта. Първо, властта иска да увеличи собственото си влияние в мрежата - щабовете на кандидатите вече работят за модернизиране на предизборните кампании през идващата 2009 г., като се използват възможностите на мрежата. Второ, властта полага усилия да не допусне друго, критично към нея говорене онлайн.
Има ли геометрия по български През 2008 г. България влезе в хрониките на несвободата онлайн с една история, в която има бандити, служби, публикации онлайн и нападение над журналист. Още няма видимост какво точно се е случило, извършителят на нападението (квалифи цирано като опит за убийство) остава неразкрит. Насилието е осъдително. Но в тази история прозират къси нездравословни дистанции в триъгълника „държава - престъпност -журналистика". За бога, братя, това трябва да остава триъгълник!
Забранителните линии са пресечени. През пролетта специални разузнавателни средства, насочени срещу престъпността, осветиха корумпирани борци с престъпността. Появиха се данни за близки контакти между представители на държавата и подземния свят. През есента се разбра, че се следят журналисти и МВР направи опит за кампания срещу анонимните сайтове. Големият скандал беше свързан и с факта, че държавната машина се е задействала, когато шефът на агенцията е поискал от подчинените си „да проверят откъде се генерира информация за критични към правителството медийни публикации, които притеснявали премиера Станишев".
Понеже притесненията на Станишев не са предвидени от закона като основания за подслушване и проследяване, беше лансирана тезата, че проследяването е заради „изтичане на елементи на класифицирана информация". Никакви елементи не бяха установени. Неприемлива е и друга теза, според която държавата се занимава синтернети предлага да няма анонимни сайтове, защото известна личност била наклеветена - когато по закон производствата за клевета са от частен характер. Цялата работа завърши (ако е завършила) с уволнения в новосъздадената агенция за сигурност, но това не променя факта, че възможности за немотивирано подслушване и проследяване на журналисти засега съществуват.
Свободата онлайн е предмет и на много обсъждан през годината подзаконов нормативен акт, предвиждащ достъп до трафичните данни в интернет и данните за провежданите разговори. Засега това е разговор с продължения.
Кой петни България
Желанието да се ограничава критичното говорене не се отнася само до мрежата, нито е само български феномен. По време на кампанията на Обама се видя, че за ограничаване на словото онлайн се използват всякакви средства, например имаше искания за прекратяване на
разпространението на материали на опонента, които нарушавали авторски права.
Тук картината е сходна. Армейският вестник беше спрян от принципала си и обявената в медиите причина беше, че публикувал брой с логото на НАТО без разрешение на алианса. Опетняването на България е друг основен аргумент, който се използва срещу критичното говорене. Кой петни България: който краде или който казва, че се краде? И кой работи за България: който изнася данни за злоупотреби и корупция или който ги прикрива? Родината не съвпада с правителството, още по-малко с отделни членове на правителството. Непрекъснатото връщане към темата за опетняването и честта на родината от страна на управляващите има за цел да държи будна авто-цензурата и да не допуска силно критични оценки и анализи. Резултатите са налице - Европейската комисия написа, че автоцензурата остава валидна за българската журналистика.
СВободаша не е даденост, тя се отстоява Всеки ден Съвременното право записва свободата на словото при основните права, но си оставя възможността за дълъг списък от ограничения заради защита на други обществени интереси. И каталогът от ограничения расте. Няма кой да се грижи за свободата на словото в една държава, ако това не е грижа на нейните граждани.
Изтичащата година дава противоречиви илюстрации в това отношение. Наистина новите медии вече са активни по основни въпроси на политиката в най-широкото значение на думата - от екология до статуса на майките и децата и съдбата на градския център на София. Но вярно е и друго: несвободата може да бъде два вида - нежелана и желана.
Понякога журналистите търсят активно несвободата си, обвързват се конюнктурно, поставят се в услуга на интереси, различни от интересите на аудиторията. За съжаление желаната несвобода не отсъства от българския медиен пейзаж.
Свободата на словото не е даденост, тя си е наша работа. Да се възлагат надеждите и очакванията на Европейския съюз за защита на комуникационните права в България е прехвърляне на отговорността, поредна реплика на идеята за освободителя, така характерна за българското мислене.