събота, 24 май 2008 г.

Росен Петров напусна Шоуто на Слави


дата : 23 май 2008 г. 21:27 ч.
Росен и Слави са заедно в шоубизнеса от 10 години



Росен Петров и продуцентската компания "Седем Осми" прекратиха съвместната си работа с "Шоуто на Слави", пише вестник "24 часа" в броя си, който ще излезе утре.

Росен Петров бе сценарист на "Шоуто на Слави" от самото създаване на предаването преди 8 години, а двамата със Слави Трифонов бяха заедно в шоубизнеса от общо 10 години.

Според изданието основната причина за раздялата е било това, че е дошло времето за промяна и Петров съобщил за решението си на Слави Трифонов на 14 май тази година.

Според източници на агенция БГНЕС, между двамата е имало и скандали в последно време. Предаването на Слави Трифонов през последните година-две е с непрекъснато намаляващ рейтинг и аудитория.

Volvo пред фалит, търси се купувач


дата : 23 май 2008 г. 13:05 ч.
През последните няколко месеца компанията загуби 151 милиона долара



Спадът в продажбите на Volvo през последните няколко месеца доведе до това, че компанията загуби 151 милиона долара за първата четвърт на тази година.

И тъй като на този етап не изглежда да има някаква възможност за подобрение, компанията майка Ford планира да намали производството с надеждата да намали и разходите.

Според последните материали в чужди медии Ford се надяват да подобрят финансовото състояние на Volvo, за да могат след това евентуално да ги продадат.

От ръководството на Ford бяха казали публично, че не планират продаване на Volvo, но от Wall Street Journal съобщават, че изпълнителният директор Алън Мълали е казал на най-висшите директори в компанията, че му се ще да намери потенциален купувач на Volvo.

Наскоро Джери Йорк - представител на един от най-големите инвеститори във Ford, Tracinda Corporation - даде гласност на своето собствено желание да продаде Volvo, разкривайки, че това може да стане в следващите 18 месеца.

Намаляването на разходите може да афектира близо една трета от персонала на Volvo в две от фабриките на компанията в Швеция.

И тези новини идват по-малко от ден, след като Volvo съобщиха, че може да освободят близо 700 от своите работници.

Най-вероятната фабрика, от която може да бъде освободен персонал, е Торсланда в западна Швеция. От нея излизат по-големи автомобили като комбито V70 например.


За бъдещето на видеорекламата

Инвестор - Други анализи
За бъдещето на видеорекламата

Всеки разговор за горещите точки в рекламата неизбежно стига до онлайн видео. Защо тогава американците са дали само 471 млн. долара за онлайн видеореклами миналата година, както сочат данните на Forrester, с което формират едва 2,6% от общия интерактивен маркетинг?Основните пречки пред онлайн видеорекламата са две – неопитността на служителите и страхът от непознатото, смятат мениджъри, присъствали тази седмица на конференция, посветена на глобалните технологии, медии и телекомуникации. Те обаче са съгласни, че е само въпрос на време преди сегментът да набере скорост.„Има ужасни реклами, има и велики реклами. Това, което ще видим с онлайн рекламата и видеорекламата е това, което се случи с рекламата в печатните медии и телевизиите и то е прогресивно подобрение“, казва Морис Леви, председател и главен изпълнителен директор на Publicis, цитиран от Ройтерс.В индустрия, която прелъстява потребителите с 30- и 60-секундни телевизионни спотове, създаването на ефективни интернет клипове е трудно.„Нещата могат да се развиват толкова бързо, колкото телевизионните рекламодатели им позволят, а честно казано, това са хора, които играят много внимателно“, коментира Джеймс МакКиви, анализатор от Forrester.Продажбата на видеореклама е друга голяма тема.„Не мисля, че медиите са наистина наясно още как да я продават или кои формати работят най-добре за потребителите и голяма част от технологиите за проследяване и управление на рекламни кампании още е доста незряла“, смята Сол Клайн, партньор в най-голямата европейска компания за рисков капитал в интернет Index Ventures. „Дори големите играчи като Google с DoubleClick, не разполагат с наистина ясен отговор на въпроса как ще работи видеорекламата“ добавя той.Въпреки всичко от Forrester очакват разходите за онлайн видеореклама в Щатите да се удвоят тази година до 989 млн. долара, а след това отново да отбележат двоен ръст до 1,86 млрд. долара през 2009 г. Това означава средногодишно повишение от 72% за периода 2007 – 2012 г., далеч повече от всеки друг тип интерактивен маркетинг.„Що се отнася до ръст, според мен за последните 24 месеца онлайн видеорекламата се е увеличила над три пъти“, посочва Джейсън Килар, главен изпълнителен директор на Hulu, сайт за видеосъдържание, собственост на News Corp на Рупърт Мърдок и на NBC Universal.„Ако започвате от малка база и ако можете да поддържате този ръст няколко години, става въпрос за голяма индустрия, а прогнозите сочат именно това“, смята той.Отворен за дебати остава въпросът за това къде ще се генерират повече пари – дали от реклами в стандартни телевизионни програми, професионално създадени клипове или видео, качено от потребители, което генерира лъвския пай от посещенията на сайтове за видеосъдържание.Засега от 70% до 80% от рекламната активност се върти около традиционните кратки телевизионни реклами в мрежата, въпреки че те формират едва 10% от гледанията, казва Фред МакИнтайър, старши вицепрезидент на AOL Video.Най-големият ръст може да дойде от професионално продуцирани клипове, създадени за гледане в мрежата. Според МакИнтайър форматът ангажира по-успешно потребителите от телевизионните програми, пренесени в интернет.Според главния изпълнителен директор на WPP Group Мартин Соръл, за да се развие сегментът, рекламодателите трябва да имат желание да експериментират, защото начинанието е рисковано и няма гаранция, че ще бъде успешно. „Може да стане като с Бийтълс, може и да не стане. Но трябва да се инвестира, за да се провери“, казва той.
23.05.2008
събота, 24 май 2008 00:01:00

Какво продава сексът

Поглед - 17 стр.
Какво продава сексът

Рекламата използва сексуалния нагон като инструмент за събуждане на интерес към определен продукт. Голотата в рекламата вече е необходим атрибут в убеждаването на публиката.
Еротиката е един от най-ефективните инструменти в комуникацията за повишаване познаваемостта на марката и продажбите, но и един от най-опасните за рекламодателите. Рекламите използват апелите за секса все по-активно. Една от причините е, че постмодерните култури са достатъчно толерантни към сексуалните практики и към начините, по които се отразяват в журналистическите и в маркетинговите комуникации.
Падането на сексуалните табута и широкото използване на елементи на насилие и секс в рекламата, киното и телевизията се превърна в червена лампичка за рекламистите, които трябва да боравят внимателно и интелигентно с тази тематика. А това прави заиграването с публиката и купувачите още-вълнуващо. Всеки рекламист трябва да знае, че сексът продава, когато е поднесен с вкус. Но не при всички продукти. Сексът е добро оръжие за алкохол, но няма как да бъде използван в рекламирането на детски играчки, храни или обувки. Там сексът започва да изглежда вулгарно, елементарно и тъпо.
Съвсем друго е обаче, когато се рекламира алкохол например. Ако приемем, че алкохолът е вид порок, какво по-естествено от това да бъде съчетан с друг порок като секса да речем.
Въпреки че е твърде силно сексът да бъде наречен порок, защото нито аз, нито колегите ми в рекламата акцентираме Върху неморалната му страна. Все пак в рекламите си ние не пропагандираме изневерите, бруталния секс или педофилията. Сексът дава възможност за визуализация на последствията от консумацията на алкохол. За младите хора добре прекараната вечер винаги се разбива по сценария: качествено питие, последвано от красива жена в леглото. И, образно казано, наистина е по-добре вечерта да завърши със секс, отколкото с кавги.Имаше навремето един виц за Иванчо u Mapuuka. Двамата са се скътали в стаята, изведнъж връхлита бащата на Марийка, вижда, че правят секс, и облекчено въздъхва: „Помислих, че пушите". Таргетът на рекламите за алкохол са от 18- до 25-26-годишните. Необвързаните млади хора. Не сме тръгнали да разваляме браковете. В този смисъл смятам, че е по-добре да правят секс, отколкото да се дрогират. Джон Ленън пък призоваваше: „Правете любов, а не война!". Не е наша работа да коментираме начина на живот на младите. Дали е хубав или лош, не е важно, той е такъв е в момента и ние можем само да го приемем. Сексуалните елементи в рекламата се възприемат от обществото по различен начин. Консервативно настроените, особено религиозните общности, определят тази тенденция като сквернословна, а феминистките движения са против честата поява на жената в откровени сексуални пози, сравнено с присъствието на мъжа в същия контекст.
***
ГЕНЧО ГЕНЧЕВ е сценарист на едни от най-известните български реклами. Някои от тях интерпретират сюжети от стари български филми. Има над 15 рекламни клипа, сред които: „ О, Пепи ' - на кренвирши ,/еки", рекламата на мастиките „Пещера" и „Карнобатска", водка „Бяла мечка" и др. В момента той е част от екипа на продуцентската къща „СИА Адвъртайзинг ".
събота, 24 май 2008 04:12:13

Голям конкурс без големи агенции

Капитал - 44 стр.
Голям конкурс без големи агенции

Въпрос: Ако на едно състезание не участват повечето от големите и силни играчи, дали стойността на наградата е същата, каквато би била ако те са били там?
Въпреки че сериозна част от големите PR агенции на българския пазар за пореден път не участваха, осмото издание на конкурса "PR приз", организиран тази година от Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) и Асоциация ИМАГИНЕС е привлякло повече заявки за участие от предходното. "Имаше кандидатури в новите категории, които миналата година останаха празни, а в старите категории имаше повече участници", каза председателят на БДВО Асен Асенов. Според него общото мнение на журито е, че качеството на проектите е било по-добро от предходното издание на конкурса.
Специалната награда на журито бе връчена на insurance.bg за тяхната конференция за управление на катастрофичните рискове, тази на КРИБ отиде при "Булстрад" за организиран конкурс за детска рисунка. За "PR легенда" бе обявен проф. Тодор Петев, а наградата за студенти по PR отиде при Боян Цветков и Борислав Грозданов от НБУ (всички наградени можете да видите в карето).
Двете големи липсващи в уравнението на "PR приз" бяха наградите за "Агенция на годината" и "Гаф на годината". Според Асенов и двете вероятно ще се завърнат в конкурсната програма, след като бъдат изчистени критериите, по които се определя техният носител.
Паралелно тази година се проведе и вторият "PR фестивал" - в продължение на пет дни български и двама чужди лектори изнасяха презентации (интервю с италианския професор Тони Муци Фалкони очаквайте в следващ брой на "Капитал"). "Това на практика е единственото нещо, което се случва в гилдията. Затова се учудих, че много малко хора минаха да видят какво се случва на тези презентации", казва д-р Десислава Бошнакова, управител на ROI Communication.
Въпреки старанието на организаторите отсъствието на големите агенции сериозно подкопава престижа на състезанието. Добрата новина е, че (поне засега) няма алтернативен конкурс, за да могат едните и другите да си връчват медали досущ като СССР и САЩ през 80-те години на изминалия век...
събота, 24 май 2008 04:11:02

Получено от: Coca-Cola

Капитал - 45 стр.
Получено от: Coca-Cola

Борис КОЛЕВ, генерален мениджър на JT International
Представете си спирка в София, на която 50 изнервени души чакат трамвая от половин час и в един момент на телефоните им се появява съобщение: "Искате ли да получите картинка от Coca-Cola?" - по този начин Борис Колев, генерален мениджър на JT International, обяснява същността на най-новата рекламна услуга в България, която използва bluetooth технология.
Най-общо казано, bluetooth рекламата е метод на доставяне на рекламно съдържание директно към мобилни телефони или други електронни устройства посредством безжични радиосигнали. Информацията може да бъде получавана от хората, които желаят да я получат, разполагат с устройство, поддържащо технологията, и се намират на дадено място или в близост до специален обект. А самата реклама може да приеме разнообразни форми - изображение, звук, видео, игра. На рекламен език това означава директен контакт с потребителите.
"Нашата идея е, че телефонът е нещо много лично за човека и ако той реши да си сложи изпратена му реклама като wallpaper или да събира картинки, филмчета, тогава и самата реклама става много лична", продължава Борис Колев. Според него най-голямото предимство на технологията е че "докосва потребителя много повече от една телевизионна реклама или билборд".
Красимир Петков, директор "Връзки с клиенти" в рекламна агенция "Крес", намира алтернативния рекламен канал интересен именно заради интерактивния подход към потребителите, който ги предизвиква да бъдат активни и да се включат в процеса на комуникация.
До Лондон и назад
Идеята за въвеждането на bluetooth маркетинга в България хрумва на Борис Колев случайно - при едно пътуване до Лондон, където се натъква на подобна кампания. Той и неговият екип в JT International, който се състои все от млади хора на по 20 години, се заемат с въвеждането на технологията. В началото стоят сериозните проучвания за разпространението на мобилни телефони в страната и как хората ги използват. Защото се оказва, че идеята за реклама чрез bluetooth се прилага все още в много малко страни в света. Борис Колев разказва за една от първите им изненади в процеса на изследване: "Направихме тестова акция в метрото колко души минават с включени bluetooth функции на телефона си и се оказа, че са около 60%, а ние очаквахме 20% например."
Борис Колев се надява, че когато и рекламодатели се ангажират с проекта, той бързо ще добие популярност. "Първо възнамеряваме да се свържем с представителствата на международните компании в България, които прилагат тази технология в други държави и залагат на иновативни кампании", обяснява той и добавя, че на глобално ниво от bluetooth рекламите се възползват компании като McDonald's и Coca-Cola, които залагат на личния контакт с потребителите си. Но бърза да уточни, че технологията може да бъде приложена за всякакъв тип бизнес - от ресторанти, през магазини, молове, до банки, фестивали и изложения.
И дава пример: "Ако минавате покрай ресторант, на 10 метра от него само чрез телефона си можете да проверите какво е менюто, колко свободни маси има или дори да си поръчате."
Гергана Иванова, управител на рекламна агенция The Smarts, е убедена, че рекламодателите, които биха проявили най-голям интерес към новия рекламен канал, ще са тези, чиято аудитория са младите хора. "Младежите са първите, които можеш да грабнеш чрез интерактивен подход, а и първи опитват новостите", обобщава тя.
Самите рекламни агенции приемат проекта с ентусиазъм. София Коен, директор "Стратегическо планиране" в рекламна агенция McCann Erickson Sofia, казва, че отдавна са очаквали развитието на тази рекламна услуга в България, защото "ще обогати спектъра от услуги, които предлагаме." Тя смята още, че bluetooth технологията дава по-голяма свобода за креативни идеи и създава разнообразни възможности за маркетинг.
Според Красимир Петков от "Крес" обаче процесът на убеждаването на клиентите да използват този рекламен канал ще бъде труден. "Рекламодателите трудно приемат нещо непознато, а големите бюджети си остават в традиционните медии", обяснява той. Петков вижда приложението на bluetooth маркетинга в комбинация с външна реклама и е на мнение, че клиентът би се заинтригувал именно ако му се предложи интегриран подход за дадена кампания.
Предизвикателствата
Борис Колев от JT International разказва още кои елементи от дейността им крият най-много рискове. "Опитваме се да измерим ефектите от рекламата и да определим колко време ще траят, трябва да внимаваме да не се пренасити пазарът с тези устройства", пояснява той.
В страните, в които технологията вече се прилага успешно, заплахата за бизнеса идва от страховете на хората от спам и вируси. Гергана Иванова от The Smarts също се опасява, че услугата може да бъде "нож с две остриета". "От една страна, тези реклами привличат хората с иновативността си, но могат и да отблъснат други, защото навлизат в личното пространство", коментира тя.
От екипа на JT International твърдят, че има начини да се предпазят от тези рискове. "Технологията винаги първо пита човека дали иска да получи рекламното съобщение, а самите устройства имат антивирусна защита", обяснява Борис Колев.
Проблемът с досадността на посланията също има адекватно разрешение според Колев: "Въпрос на избор на рекламодателя. Има настройки, които позволяват, когато телефон е получил дадено рекламно послание, той няма да го получи пак в следващите три седмици, докато не го сменят."
събота, 24 май 2008 04:12:14

Да ти се намира молив?

Капитал - 46 стр.
Да ти се намира молив?

Феновете на различните рекламни фестивали по света непрекъснато дразнят враговете си. Този бил станал политически, другия гледал само бюджетите на тв клиповете, третият пък бил за счетоводители... Но никой не казва лоша дума за Design & Art Direction Awards.
Фестивалът има славата на най-тежкия и труден за печелене на големи награди. В него, както подсказва и заглавието, се оценяват достиженията в сферата на дизайна и арт дирекшъна (най-близкото, но грешно подобие на превод на български е "художествено оформление"). Тази година например от всичките... награди, едва 64 бяха удостоени с някакво признание и само шест с "Черен молив" - най-високото отличие. Ако трябва да се посочи една печеливша кампания, която журито от над 200 човека е харесало най-много, то това определено е "Горила"-та на Fallon за Cadbury - той получи един черен молив в категорията "Тв и кинореклама" и един златен за най-добро използване на музика. Клипът предизвика медиен и интернет фурор при дебюта си преди няколко месеца. В него човек, облечен в доста реалистичен костюм на горила, свири барабаните от култовото парче на Фил Колинс In The Air Tonight. Fallon като цяло отбелязаха силна вечер на церемонията, тръгвайки си с общо пет награди - освен двете за Cadbury със златни моливи бяха отличени още клиповете за Skoda в категорията "Практически специални ефекти" (екип от инженери построяват Skoda Fabia от кекс, шоколад и т.н. сладкарски продукти), Belonging за мобилния оператор Orange в същата категория, както и серията заставки за Би Би Си 3 Meat (всички победители можете да разгледате в сайта на фестивала).
Другият голям победител е... Apple. Компанията е единствената, която спечели два черни молива - и двата в категорията "Продуктов дизайн", единият за iPhone, другият за новата серия настолни компютри iMac.
Сочената за модел на агенцията на бъдещето - Goodby, Silversein & Partners също получиха един черен молив, за анимацията си за сайта на Milk, най-прочутата кампания за популяризиране на млякото, спонсорирана от калифорнийска организация.
Въпреки графичната си ориентираност фестивалът не подминава и брилянтните писателски примери. При пресрекламата и двете заявки, наградени със златен молив, постигат ефекта си благодарение на текста. Едната, на DDB Амстердам, която обяснява, че поради вибрациите жабката на Golf I от 1974 г. може да бъде сменена безплатно.
Следващата спирка на рекламистите е най-голямото събитие за годината - фестивалът в Кан. След фурора на горилата на Fallon досега ще бъде интересно дали претенциозното жури във френския курорт ще изненада всички, или ще заложи на сигурно.
събота, 24 май 2008 04:12:38

Пак продават "Ринг тв"

Експрес - 19 стр.
Пак продават "Ринг тв"

Спортната телевизия "Ринт тв" пак е на тезгяха за продай, година и половина след като Радосвет Радев си продаде мажоритарния дял акции от медията. Из коридорите на спортния канал вече се разхождат потенциални купувачи, научи "Експрес".
В момента собственик на телевизията е фирма "Ел Джи", зад която стои Билян Балев. Той е един от създателите на "Форем консултинг България" ООД, където е съдружник на Марио ал Джибури. Преди това е бил директор на "Forex транзакции" в Юнионбанк и в структурите на "Нюз холдинг". Работил е и в Българската национална телевизия като водещ на предаването "Плюсминус". Запознати обаче твърдят, че всъщност телевизията се свързва неофициално с рекламния бос Красимир Гергов.
В продължение на месеци заплатите на хората от екипа се бавят с около две седмици. Преди броени дни Гергов лично е съобщил на журналистите и техническия екип, че медията ще се продава.
събота, 24 май 2008 04:15:58

Yahoo директор подаде оставка, отлагат общото събрание с месец

Expert.bg - Международни
Yahoo директор подаде оставка, отлагат общото събрание с месец

Дългогодишният член на борда на директорите на Yahoo, Ед Козел, подаде оставка на 22 май, посочвайки лични причини, а компанията реши да отложи планираното за 3 юли общо събрание на акционерите, съобщава "Форбс".
Уеб сайтът на изданието се позовава на два документа, подадени в Комисията по ценните книжа и фондовите борси на САЩ. Единият е за оставката на Козел, а другият за отлагането на събранието от 3 юли за края на същия месец.
Напускането на Козел оставя калифорнийската компания с девет члена на управителния съвет, всеки от които ще се бори за преизбиране на годишното общо събрание на акционерите. Бордът обаче е изправен пред истински бунт от страна на някои инвеститори, заради провала на сделката с Microsoft за близо 50 млрд. долара.
От Yahoo не посочват никаква причина за отлагане на най-висшия форум на дружеството, но стъпката се възприема като даване на "глътка въздух" на директорите, които ще трябва да се борят с могъщия финансист Карл Айкан. Наскоро Айкан обвини членовете на сегашния борд на Yahoo, че са опропастили продажбата на портала на Microsoft и обяви, че ако посочени от него хора бъдат избрани в управата, те ще подновят и доведат до успешен край сделката.
Предложените от Айкан кандидатури включват освен него още девет известни юристи и предприемачи, сред които и милиардера Марк Кюбан и бившия главен изпълнителен директор на Viacom, Франк Бьонди.
Агенция "Блумбърг" коментира, че Джери Янг, сегашният изпълнителен директор и един от основателите на Yahoo, е поставен под невероятен натиск да докаже пред акционерите, че е постъпил правилно, като е отклонил офертата на Microsoft. Голяма част от инвеститорите обаче са убедени, ча ако сделката се бе състояла, тя щеше да създаде успешен конкурент на доминиращия пазара на онлайн реклама Google.
23.05.2008
събота, 24 май 2008 00:01:00

Победителите в "PR Приз 2008"

Капитал - 44 стр.
Победителите в "PR Приз 2008"

Корпоративна PR кампания: "От любов към живота. AVON срещу рака на гърдата – 2007", All Channels Communication. Какво*: "Основното предизвикателство всяка година е да се даде нов нюанс в посланията и да надгради комуникацията." Как*: Бе създаден фонд, който управлява набраните средства и осигурява нормалното фунциониране на дарената вече апаратура. Той има посланик - известни личности, които се сменят на мандатен принцип и гарантират прозрачността на инвестициите.
Обществено значима PR кампания на организации от стопанския сектор: "Шофирай безопасно, използвай hands-free!", Globul**. Какво: Промяна на отношението към шофирането и осъзнаване на отговорността към себе си и околните на пътя. Как: Специално лого върху всички продукти на Globul, над 220 000 стикери със символа на кампанията и специална брошура със съвети за безопасно използване на мобилен телефон по време на шофиране бяха раздавани в София, Пловдив, Варна и Бургас.
PR кампания на държавна институция: "Информационна кампания на Министерство на финансите за европейските фондове "Бъдете активни", Active Group. Какво: Темата, свързана с усвояването на европейските фондове беше много сложна и неразбираема за бенефициентите, предварителното проучване показа, че има недостатъчна подготвеност на бенефициентите. Как: Постоянен диалог между всички участници в процеса. Осъществихме публично-частни партньорства между МФ и водещи бизнес и неправителствени организации.
PR кампания на политическа организация: "PR кампания на НДСВ за участие в изборите за представители в Европейския парламент", Active Group. Какво: През годините НДСВ на няколко пъти премина през отлив на привърженици. Никой не очакваше, че НДСВ ще има свой представител в ЕП. Как: Позиционирахме НДСВ като партията с европейско лице и европейски стил на управление, насочихме вниманието на целевите аудитории към ролята на НДСВ в ключови моменти за България, свързани с присъединяването ни към ЕС, осигурихме максимална публичност на лицата от листата.
Вътрешноорганизационен PR: Info Road Show, MKB Unionbank**. Какво: Институцията премина през процес на хармонизация с принципите на акционерите и част от важните сфери на дейност се оптимизираха. Служителите като част от тези промени имаха особено силна необходимост от информация. Как: Седем информационни сесии в четири основни града. Всяка продължава четири часа и обхваща 14 теми. Участниците във всяка сесия са между 80 и 120, разделени на четири малки групи преминават през залите за информация по различни теми.
PR кампания на нов продукт: "AVON Style Aкадемия за мода и красота", All Channels Communication. Какво: Въвеждане на новата серия грим AVON. Основното предизвикателство беше да се подберат инструменти, които да позиционират продукта в съзнанието на потребителите като луксозен и същевременно да се отразят и на бранда като цяло. Как: Силна локална кампания, съобразена със спецификите на пазара, в синхрон с глобалната кампания. 22 събития в цялата страна в рамките на малко повече от един месец.
PR кампания на съществуващ продукт или услуга: Национална кампания "Говорете помежду си", част от проекта "Пламък за секс" - за медикамента за еректилна дисфункция Levitra, All Channels Communication. Какво: За огромна част от българите "сексът" е тема табу. Без да използваме името на продукта трябваше да го наложим в съзнанието на потребителите като решение на проблем, за който те не искат да говорят. Как: Заложихме на креативността и нестандартните комуникационни решения, без да се използваме търговското наименование поради ограниченията на законодателството.
PR събитие: "Lexus в България", New Moment PR. Какво: Специфична целева аудитория, която е виждала всичко и не се впечатлява лесно. Дискретно събитие за малцина с шумна комуникация към всички. Как: Основен елемент на събитието: денс-театърът "Пилоболус", танцувал месец преди това на наградите "Оскар". Новина: силна без да бъде скандална. Разпространихме я преди самото събитие и широката аудитория научи, че "Lexus пристига в България с блясъка на Оскарите". Целевата аудитория се почувства специална, без да става жертва на дежурните фотосветкавици.
PR кампания на медиа: "Survivor Експедиция Робинзон", bTV**. Какво: Да се утвърдим като медиата, която прави по-добрите риалити програми в сравнение с конкурентните телевизии. Как: Мащабна кроспромоция в новинарските и развлекателните предавания, пресконференции преди старта и преди началото на финала, сайт, на който имаше всичката информация за шоуто плюс неизлъчвани материали.
PR кампанията в сектор "Финанси": Лизинг на яхти от Hypo Alpe-Adria-Leasing България, New Moment PR. Какво: Целевата аудитория не разпознаваше услугата "лизинг на яхти". Новините, свързани с яхти, обикновено попадаха в жълтата хроника на медиите. Как: Директна комуникация към медиите с цел въвличане в новата за тях тема. Последващо налагане на услугата като сериозен бизнес сюжет. Проактивна текуща комуникация с изместен акцент – от яхтената сензационност към новата пазарна ниша.
PR кампания в сектор "Информационни и телекомуникационни технологии": Sony Digi School Program, Publicis Consultants | MARC. Какво: Да се обособи информирана общност от журналисти, пишещи в областта на високите технологии. Как: Реализацията е чрез ежегодни двудневни форуми с участието на признати лектори, по време на които се представят технологии като Blu-ray, High Definition, представят се актуални предложения за сезона и се тестват най-новите продукти на компанията.
събота, 24 май 2008 04:11:19

Попитай интернет

Капитал - 49 стр.
Попитай интернет

Може да не ви се вярва, но процентът на хората, които боравят с компютър и интернет свободно, не е никак висок в световен мащаб. Всъщност широките маси тепърва ще се сблъскат с глобалната мрежа и в частност с намирането на информация там. Как се прави това в момента? Всички популярни уебплатформи, които търсят информация из мрежата, работят с ключови думи. Тоест това, което прави великият алгоритъм на Google, е да трансформира търсената дума/думи като поредица от символи и да ги сравни с колкото се може повече страници в интернет, търсейки съвпадения. След това подрежда резултатите по спорно обективни критерии. Това, което направи Google търсачка номер едно в света, е именно сравнителната безпристрастност на търсенето. Остава обаче въпросът доколко изведените резултати наистина се покриват с това, което ни трябва. По този повод създателят на младата технологична компания Powerset Барни Пел, цитиран от списание Fortune, задава реторичния въпрос:
"Защо трябва да търсим като неандерталци?"
Алтернативата, която неговата компания предлага, е услуга за търсене, която би трябвало да "разбира" какво я питаме. Софтуерът не просто възприема думите като поредица от символи, а се опитва да вникне в техния смисъл. Това позволява търсене на цели фрази и въпроси, зададени с кратки изречения. Според Барни Пел това е естествен начин за издирване на информация, който ще спести на новите уебжители необходимостта да се учат на неандерталския език, с който говорим на компютрите си днес.
Powerset не е първата компания, която се опитва да създаде семантична търсачка. Тук обаче възниква въпросът: какво точно може да предложи за момента тази компания? На този етап едноименната услуга работи с масива от информация, който е въведен във Wikipedia, както и с базата данни freebase. Това ограничение е съществен недостатък, който често бива изтъкван от много технологични експерти. Въпреки това, ако технологията за търсене, разработена от Powerset, се окаже ефективнa и достатъчно добре финансирана, не е изключено да обхване цялото уебпространство.
"За разлика от другите търсачки, които индексират ключови думи, Powerset прави по-дълбок лингвистичен анализ на всяко изречение, което прочита", твърдят представители на компанията. Тези думи могат да бъдат проверени и на практика. Вече има няколко сравнителни теста на Google с Powerset. Като цяло резултатите са спорни, а и донякъде неточни, при положение че двете системи работят с различен масив от информация. Powerset борави не само с ключови думи, но и с фрази и въпроси, зададени на ежедневен английски
Например, ако запитате къде е еди-кой си град или държава, ще получите директен отговор в допълнение към традиционния списък с линкове. При други въпроси на екрана пред вас ще се появи кратко резюме на това, което търсите. Разликата от Google е именно в изкарването на сбита информация, конкретно отговаряща на въпроса ви. Полезно е и приложението, наречено Factz. То разчита текста на дадена страница и ви снабдява с извадки от неговата същина. Според създателите на услугата това се прави чрез сложен синтактичен анализ на изреченията. Крайният резултат е меню, в което под формата на линкове са извадени ключови думи и фрази от текста. Така само с един клик върху тях се озовавате точно на мястото, където е информацията, от която имате нужда.
През изминалата година на хоризонта се появиха и някои други проекти, които се самоопределиха като семантични търсачки. Като цяло този подход е добре приет при специфични, немасови проекти - боравене с корпоративни, научни и други масиви от информация. Един от най-интересните проекти от този тип се нарича Hakia. В средата на 2007 започнаха начални тестове на въпросния уебинструмент, който според създателите му също анализира цели изречения, а не само ключовите думи, зададени при търсене. През март пък стана ясно, че Yahoo ще възприеме някои стандарти от "семантичния уеб" в опит да подобри обработката на огромните масиви с информация в интернет, а както и отговорите на въпросите, зададени в тяхната търсачка.
На този етап все още е рано да се изказват крайни мнения за търсачката Powerset и нейните посестрими. При сравнение сask.com на моменти творението на младата компания изостава сериозно зад ветерана в тази област. Разбира се, тук не говорим за директно сравнение на технологии поради факта, че ask.com не разчитат на семантични елементи в търсенето, а по-скоро сравняваме крайния резултат. За въпроси от типа на "какво е разстоянието между София и Белград" четвъртата търсачка в интернет пространството се справя перфектно, за разлика от любопитния проект на Барни Пел. Той обаче дава точни резултати, когато го запитате за рожденото място или година на известни личности.
Уеб 3.0
От появата на бял свят преди около две години и половина до днес около Powerset бушува същинска словесна буря. Най вече заради всеобщото въодушевление около т.нар. семантичен уеб, или уеб 3.0, което се възприема като следващо ниво в развитието на интернет. Определена част от технологичните наблюдатели не са особено впечатлени от Барни Пел и неговия екип, който получи 12.5 млн. долара финансиране от компании за рисково инвестиране. "Определено има част от пазара, която си мисли, че сме луди", казва Чарлз Молдо, партньор във Foundation Capital, подкрепящ инициативата Powerset. "През 2000 някои хора казваха, че Google са луди", добавя той пред в. "Ню Йорк таймс".
Скептицизмът на анализаторите се подкрепя и от факта, че дори Powerset да намери още финансиране или да бъде купена от технологичен колос като Microsoft (имаше слухове, че редмъндският гигант е хвърлил око на младата компания), бъдещето й не е сигурно. Първо заради недоказаната комерсиална ефективност на иновативния метод за търсене. Второ, заради времето, което ще е необходимо, за да обхване цялата интернет мрежа. А също така и заради навика на хората да "търсят като неандерталци", който трудно ще се промени. Нито един от тези аргументи обаче не звучи достатъчно убедително, при положение че става въпрос за битка за пазар, който според eMarketer през 2011 ще достигне 16 млрд. долара само в САЩ (като приходи от реклама при търсачките).
събота, 24 май 2008 04:13:10

Малка революция в Yahoo

Капитал - 67 стр.
Малка революция в Yahoo

Карл Икън е известен и като "Супермен на акционерите". Той печели прякора си заради кръстоносните походи, които постоянно води срещу различни компании и "омразните им бордове на директорите". Последната битка на независимия инвеститор се очертава да бъде и една от най-тежките в кариерата му. Икън иска да свали мениджмънта на технологичния гигант Yahoo след провала на сливането с Microsoft. За постигането на тази цел 72-годишният милиардер започна активно да изкупува акции на търсачката и да търси съдружници. "Ужасен е начинът, по който действат бордовете на корпорациите. Някой трябва да им се опълчи. Именно това правя аз. А и ще изкарам малко пари", откровен е Икън пред в. New York Times.
Инвеститорът, който според запознати никога не използва дори персонален компютър, се включи в сагата Microsoft-Yahoo, като заведе иск за отстраняване на членовете на борда на директорите на Yahoo. Икън предлага собствени кандидати, сред които са едни от най-богатите американци, като например Марк Къбан, който е собственик на отбора по американски футбол "Далас Маврикс". Всичко ще се реши на годишното акционерно събрание на 3 юли. Упоритият бизнесмен няма амбиции да влезе в управлението на Yahoo. Единствената му цел е да върне Microsoft на масата за преговори. Софтуерният гигант оттегли офертата си за над 45 млрд. долара, след като не стигна до споразумение с ръководството на Yahoo. Икън въобще не крие намеренията си. В писмо до Рой Бостуик, председател на борда на директорите на търсачката, "бунтовникът" казва: "Искрено се надявам да обърнете внимание на желанията на акционерите си и да подновите разговорите с Microsoft". Според Икън комбинацията между двата колоса ще създаде силна и динамична компания, която ще може да се противопостави на Google.
Сговорна дружина
Досега Икън изкупи 9.9 млн. акции на Yahoo и опции за още 50 млн., което ще му осигури дял от над 4% в компанията. Освен това милиардерът успя да намери съюзници за каузата си. Сред тях са петролният магнат Ти Буун Пикънс и инвеститорът Джон Паулсън, които общо държат малко над 4.50% от акциите на търсачката. И двамата обявиха, че ще подкрепят кандидатите на Икън за борд на директорите.
Източник от Yahoo разкрива пред в Wall Street Journal, че засега бунтът на Икън няма голям шанс за успех заради акционерната подкрепа към мениджмънта на компанията. Основателите на търсачката Джери Янг и Дейвид Фило държат общо 10% от компанията (виж графиката), а още толкова са собственост и на фонда Capital World Investors, който поддържа Янг като главен изпълнителен директор.
Въпреки това анализаторите са на мнение, че Икън няма да се откаже. "Ще се превърне в най-лошия кошмар на борда. Той е неотстъпчив и знае как да играе с медиите. А и много от директорите на Yahoo нямат опита му в подобни битки", заяви пред AFP експертът по технологичните компании Роб Ендерле. А този опит без съмнение е огромен. Само преди няколко месеца инвеститорът започна да увеличава дела си в американския телекомуникационен гигант Motorola. Той настояваше за отделянето на подразделението за мобилни телефони от останалия бизнес на корпорацията. Бордът на директорите продължаваше да упорства, докато накрая не направи точно това и бизнесът с мобилни апарати бе преместен в отделна компания.
С милиарди в джоба
Икън често е обвиняван, че не действа за благото на компаниите, в които държи акции, а гледа само да реализира бърза печалба чрез препродажбата им. Милиардерът отхвърля подобни критики с насмешка и настоява, че не е по-различен от всеки друг акционер в която и да е корпорация. "Просто съм малко по-гласовит и имам милиарди в банковата си сметка", казва Икън пред в. New York Times. Списание Forbes поставя бизнесмена на 46-о място в класацията си за световните милиардери с богатство от около 14 млрд. долара.
Голяма част от "революцията" все пак зависи от Microsoft. Според запознати, цитирани от в. LA Times, Икън се опитал да се свърже с изпълнителния директор на Microsoft Стийв Балмър чрез телефонната централа на софтуерния гигант, но бил "разкаран". Но независимият инвеститор има повод за оптимизъм. Microsoft обяви, че е подновил преговорите с търсачката за "нова, комплексна сделка" между двете компании. Думата сливане засега не се споменава, но е трудно да си представим, че Балмър ще откаже да погълне Yahoo, ако Икън му осигури контрола над компанията. Тогава малката революция на милиардера наистина ще е успешна.
събота, 24 май 2008 04:20:09

Ясен Гуев ще отговаря за връзките с обществеността и корпоративните комуникации на ЧЕЗ - България

Капитал - 5 стр.
Ясен Гуев ще отговаря за връзките с обществеността и корпоративните комуникации на ЧЕЗ - България

Ясен Гуев ще отговаря за връзките с обществеността и корпоративните комуникации на ЧЕЗ - България. Той е завършил унгарска филология и мениджмънт в Софийския университет "Св. Климент Охридски" и се е обучавал по програми в САЩ, Австрия и Франция. Гуев има деветгодишен стаж като журналист в БНТ (репортер в икономическото предаване "Плюс-минус" и водещ на предаването "Хайде" за масовата приватизация), репортер във вестник "Банкеръ", редактор бизнес и финанси в "Медиапул", водещ на предаването "Бизнеспул" по радио "Нова Европа". Гуев е ръководил връзките с обществеността на БТК и на "Евромаркет груп". През последната година той беше директор маркетинг и връзки с обществеността на "Мак медиа".
събота, 24 май 2008 04:31:28

Кайли стана лице на Nokia

Експрес - 28 стр.
Кайли стана лице на Nokia
\
Световният лидер в мобилните комуникации Nokia се обедини с Кайли Миноуг за нейното Европейско турне, което включва и България. По време на него моделът Nokia's 5310 XpressMusic е наличен и зареден с песни на австралийската звезда. Марката основен спонсор на продължаващото 53 дни турне на секси миньончето, което включва 21 страни. Телефонът Nokia's 5310 XpressMusic включва голямо количество музикални функции, в допълнение към тези, свързани с Кайли. С тънкия си моноблок с алуминиеви странични елементи моделът съчетава вдъхновяващ дизайн с 18-часово възпроизвеждане на музика, a 4GB microSD card позволява запаметяването на 3000 песни.
събота, 24 май 2008 04:22:47

петък, 23 май 2008 г.

VІІІ Медиен фестивал "Осмата муза"


VІІІ Медиен фестивал "Осмата муза"


дата : 23 май 2008 г. 12:02 ч.


В От 27 до 30 май за осми пореден път ще се проведе Медийният фестивал за радио и телевизионни програми за изкуство и култура "Осмата муза".
Фестивалът се организира в партньорство със Столичната община. В него вземат участие електронни медии, независими продуценти, автори, творчески и професионални екипи, студиа и пр. Продукти с амбицията на своите автори да покажат стойностни произведения с културно-исторически и познавателен характер, утвърждаващи естетически и духовни ценности, се оценяват от две самостоятелни журита.
Предвидени са прожекции на френски документални филми, предоставени от Френския културен институт: "Изабел Юпер, живот на актриса" (режисьор Серж Тубиана), "Somewhere in between" (режисьор Пиер Кулибьоф), "Маргьорит Дюрас - такава, каквато е" (режисьор Доминик Овре), "Ксалима перото" (режисьор Уилям Усмане Мбайе).На заключителната вечер на фестивала, на 30 май от 20,00 часа в ресторант Континентал плаза, ще бъдат връчени наградите.Вдвата раздела - по една голяма награда и награди в категориите - пластики от Борис Начев и Ставри Калинов.

Списание ОК! ще раздава корони


Списание ОК! ще раздава корони



дата : 22 май 2008 г. 16:54 ч.


Списание за звезди ОК! навърши една година като в продължение на 12 месеца "надничаше" в живота на звездите по непринуден и позитивен начин.
Звездите обичат ОК!, което превръща списанието в необикновена сама по себе си "изповедалня", в която тайните стават новини, а новините - твоя неприкосновена, ексклузивна собственост!За да отпразнува подобаващо рожденния си ден на 26-и май, от 19.30 ч ОК! организира първата си церемония "ОК!Коронация 2008", по време на която екипът на изданието ще връчи 12 титли на 12 изявени български личности.
Te ще бъдат отличени в шест ексклузивни категории - Стил, Кариера, Благородство, Флирт, Красота и Панаир на суетата. Във всяка една категория ОК! номинира по шест звезди - трима кандидати за Мистър и три кандидатки за Мис. За титлата Мистър Благородство например ще се борят Димитър Бербатов, екипът на Комиците и Тити Папазов, а за титлата Мис Опасни връзки - Златка от Playboy, певицата Аксиния и попфолк звездата Галена.
За Мистър Професионалистът са номинирани Ники Кънчев, Иван и Андрей и Слави Трифонов, но само един от тях ще си тръгне с красивата статуетка със запазеното лого на ОК!, с прибавена декоративна коронка върху удивителния знак - всичко това върху изящно велурено канапе в червено.
Красивата награда ще отнесе и някоя от чаровниците, които ще се борят за титлата Хубава жена - моделката Диляна Попова, певицата Анелия или нежните Адреналинки.
За мистър Брилянтин - титлата ще си оспорват Миро от „"аризма, Владо Карамазов и Руши Видинлиев, а за Мис Прет-а-порте кандидатки са Вики от "Мастило, Таня Илиева и дизайнерката Вероника Вапирова. Короната Мис Работещо момиче ще преследват Гала, Алекс и Ваня Щерева, докато за Мис Смело сърце ще се състезават Маги Вълчанова, Ани Салич и Роси Иванова. За най-голям флиртаджия на републиката пък са номинирани Христо Сираков, Жоро от "Сървайвър" и Филип от "Островът на изкушенията" - един от тях ще се окичи с титлата Мистър Фатално привличане. Оспорваната титла Мистър Опасен пък чар ще отиде при един от тримата номинирани - футболната звезда Фелипе Машадо, тв водещия Юксел Касриев или рокаджията Дидо от Д2. Мис Dolce Vita пък e титлата за нежната половинка в категория Панаир на суетата - за нея ще се борят актрисата Диана Любенова, бизнесдамата Евгения Банева и чаровната Катя Евро.За изцяло мъжката титла Мистър Vanity Fair ще се състезават светският хроникьор Евгени Минчев, който ще е и водещ на церемонията, тв звездата Росен Петров и Азис.
Ще бъдет раздадени и няколко специални награди - за звездни ОК! двойка, ОК!семейство и ОК! дом, както и за изключително светско присъствие. Изборът е на читателите на ОК!, които в продължение на два месеца гласуваха неограничено за своите любимци.

Атанас ЧОБАНОВ, основател и издател на седмичника „Парижки Вести": Българските медии са зависими от властта и бизнеса

Гласове - 5 стр.
Атанас ЧОБАНОВ, основател и издател на седмичника „Парижки Вести": Българските медии са зависими от властта и бизнеса

Мария ДЕРМЕНДЖИЕВА

- Вие сте основател и издател на седмичника „Парижки Вести", поддържате и интернет сайта на адрес http:// www.parisvcsti.com. Разкажете за вашата работа.
- Ние сме миниатюрен екип и всичко си плащаме от джоба. Както виждате, правим основно анализи на българската действителност през призмата на френския ни опит. Не знам дали ще се задържим дълго в този формат, защото имаме планове за друга медия, но е рано да ги споделяме.
- Какви бяха мотивите да се обявите против патронажа на президента Първанов на поредната Среща на българоезичните медии от цял свят?
- Независимите и свободни медии са призвани да отстояват ценности като истина, справедливост и прозрачност в обществените отношения. Как виждате един доказан доносник и лъжец като патрон на техен форум? Тук има антагонизъм и нашата първа цел е да го подчертаем чрез това открито писмо. Освен това искаме да привлечем вниманието върху свободата на пресата в България, която е в регрес. Медиите не са равноотдалечени от властта и бизнеса. Прекалено видими са зависимостите и това като цяло вреди на свободата на словото.
- Защо незначителен брой колеги подкрепиха с подписите си тази декларация?
- Обяснявам си го със зависимости на колегите, които не им правят чест. Въпросът за тях е дали читателите ще смелят напудрения крайщник, който се опитват да им пробутат, възхвалявайки единството на медии, власт и бизнес за прослава на България. Какво ще е доверието в такива автори?
- Пълноценно ли се използват възможностите за сътрудничество между отделните българоезични издания по света?
- Полезно е да се срещат хората, но не в такъв формат. В Мадрид има над 50 души правителствена и бизнес делегация, повече са от журналистите. Не съм убеден, че събирането на кьорсофра с властта веднъж годишно дава силен импулс на сътрудничеството. Който има желание, общува всеки ден по скайп и имейл с колегите, пък ако ще да са в Огнена земя.
- Какво мислите за отношенията „медии - власт"? Какви трябва да са в идеално типичния вариант и какви са в действителност?
- Отношенията трябва да са като в картината на Иля Репин: „Казаци пишат писмо на турския султан". Това, което виждаме в Мадрид и с което ни заливат от сайта на БТА и страниците на вестниците, прилича повече на други картини от късния соц. арт от типа „Главни редактори пишат реч на „Първия".
Какви са отношенията, си личи и от класацията на „Фрийдъм Хаус", в която всички западни и централноевропейски страни са в категорията на свободните медии, а Румъния и България - в категорията на частично свободните. Много неща има в тази „частичност": мафия, корупция, клиентилизъм, натиск и репресии от страна на властта.
- Има ли цензура в България, или журналистите no-скоро се самоцензурират?
- По-лоша цензура от самоцен-зурата и страха няма. Срещу цензурата можеш да се изправиш с достойнството си и с името си и ще намериш подкрепа от свободолюбивите хора. Срещу самоцензу-рата с какво да се изправиш?
- Смятате ли, че гражданите в България, като страна в обществените отношения, са достатъчно активни? Не трябва ли повече да изискваме не само от управляващите, но и от журналистите?
- Най-лесно се обяснява случващото се с манталитета, с някаква обществена вина. Вината според мен е индивидуална. Всеки си носи отговорността за сни-шаването, но дали си дава сметка, че децата му ще го сочат с пръст и ще го презират като мекотело? Аз виждам все повече хора, които не желаят да бъдат заложници на стадото и са граждански активни. Те нямат достъп до конвенционалните медии,
но погледнете какво става по форумите, в блоговете...
- Как оценявате управлението в България през последните години? Непрекъснатите скандали, свързани с корупция и злоупотреба с власт, оказват ли влияние върху усещането на обществото за справедливост и морал?
- Оценявам го като лошо. Искрено желая осъдителни присъди за високопоставени политици и чиновници, каквото желаят и в Брюксел. Скандалите не трябва да прекъсват и не трябва да се залъгваме, че били оздравителни. Да сте чули за оздравяващ ефект от болката при рак? България трябва да живее в перманентен и грозен скандал, докато обществото се реши на хирургическа интервенция. Защото туморът е тук и расте. На този етап болкоуспо-кояващите са противопоказни, освен ако не приемем, че сме в безнадежден терминален стадий.
- Кой от последните скандали у нас намери най-широк отзвук в Европа и защо?
- МВР скандалът, защото видяхме документирана симбиозата на мафия и власт. Впрочем тепърва ще има нови трусове. В момента работим над професионални преводи на справката за СРС-та-та и стенограмата от заседанието на Комисията по сигурността с изслушването на Ваньо Танов. Ще ги публикуваме на френски и на английски и ще ги изпратим на еврочиновниците, за да не посмеят да омекнат в последния момент в доклада си за България. Така разбираме ние, свободните български медии в чужбина, борбата против мафията и за доброто на България. Властта ще ни обвини, че работим против България. Ние я обвиняваме, че тя работи против България, а ние работим против такава власт, както си му е редът.
- Какви са вашите впечатления от българските общности по света? Мислите ли, че българските емигранти ще започнат да се завръщат в България, или напротив - емиграцията ни ще се увеличава?
- Труден въпрос. Мисля, че моментът за ирландски сценарий е минал, той беше в края на 90-те години. За младите, които не се замислят толкова за сигурност, здраве, образование за децата си, България може да бъде Елдорадо за бизнес, тъй като има глад за кадри, знания и опит. Но не всичко е пари. За по-улегналите хора, които имат семейство и стабилна професия, е много проблематично да сменят начина си на живот и да се върнат в една страна с африканско ниво на здравеопазване, а както четем, и на образование. Да не говорим за чалга средата. Хората на духа, на науката трудно виреят в такава среда. Тяхната емиграция ще продължи и България ще продължи да се обездушава, освен ако не се случи чудо в близките години.
Има междинен вариант и той е )хората от чужбина да си купуват собственост в България и да прекарват по-голяма част от ваканциите си там. Така ще поддържат връзка с родината, с близките си и с местните хора, ще внасят освен пари друг манталитет и мироглед. Но при това диво унищожаване на природата от строителния бизнес не знам дали ще останат привлекателни места.
- Спомням си, че след парламентарните избори през 2005 г. участвахте в учредяването на гражданското сдружение Съюз на българите по света „Бъдеще", искахте да решите някои проблеми на българите в чужбина. Най-сетне с общи усилия и с помощта на няколко депутати успяхте да извоювате опрощаване на здравноосигурителните дългове на българите в чужбина...
- Да, успяхме с упорство и донякъде с хитрост да променим този идиотски закон, който ни завеща правителството на СДС чрез правните си корифеи. Искам да го подчертая - този закон е продукт на сините Илко Семерджиев, зам-министър на здравеопазването, а после шеф на НЗОК, и проф. д-р Красимира Средкова. Заради такива хора в правителството на Костов то изгуби електорално доверие и нормалното развитие на страната пропадна за години напред. Комунистите успяха да пробутат царя и да се върнат на власт. Резултатите ги виждаме днес. Илко Семерджиев сега е шеф на здравен фонд „Дом и здраве". Ще призовем всички емигранти да съобщят на близките си да не се осигуряват там. Красимира Средкова наскоро излезе с мнение, че убийствата без съд и присъда между 9 и 12 септември 1944 г. били легитимно отмъщение над народни изедници. Какво повече да коментираме?
- А какво ще кажете за новата правителствена стратегия за българите в чужбина?
- Стратегията на правителството е след дъжд качулка. В нея има добри пожелания, но намерението му е те да се реализират чрез създаване на чиновнически синекури. Българите в чужбина не могат да търпят чиновниците в посолствата, тяхната арогантност и невежество. Сънародниците ни в Молдова, Украйна, Македония плащат астрономически подкупи на цяла верига чиновници, за да получат българско гражданство. Ако правителството иска да направи нещо конкретно и полезно, трябва да започне с преназначаване на целия персонал на посолствата с открит конкурс за българите, живеещи и учещи в чужбина, да намали безумните тарифи за юридически услуги, да опрости максимално издаването на документи чрез посолствата, да въведе електронни услуги. Ето това са нещата, които всеки ще усети по джоба си. Много важно, че в София дремят в комфортни кресла и получават заплати една сюрия членове на Съвета за българите в чужбина. От това за нас полза няма, а за данъкоплатеца има вреда.
Конфликтът за здравните осигуровки показа, че макар и далеч от държавата, ние не можем да се спасим от жилото й. За да я променим и да я направим по-човечна, имаме нужда от политическо представителство, от законодателна инициатива. Но олигархията няма да допусне българите в чужбина да могат да избират лесно свои представители, например чрез дистанционен вот. Ние обаче ще си ги изберем по друг начин, имаме идеи за това.
***
Атанас Чобанов е роден през 1968 г. 6 София. Завършва Френската гимназия, и първи курс френска филология в СУ „Климент Охридски". След това заминава за Париж, където учи лингвистика. Прави докторат на тема „Моделиране на фонологични примитиви с изкуствени невронни мрежи" в Университет Париж 10. От 2004 г. е научен сътрудник в CNRS лаборатория MODYCO в същия университет. Основател и издател заедно с Александър Градинаров на в. „Парижки вести".

петък, 23 май 2008 07:30:42

Стартира съдебен екшън: Еленко срещу “24 часа”

Afera.bg - Скандално
Стартира съдебен екшън: Еленко срещу “24 часа”



Блогърът Еленко www.eenk.com е завел съдебно дело срещу вестник “24 часа” за това, че вестникът е препечатал снимка от неговия блог на първата си страница без да се позове на източника. Нито една от многотиражните медии не е реагирала на апела на блогъра да отразят съдебната сага, която стартира на 27 май.
На 27 май ще бъде и първото съдебно заседание по дело, заведено от Еленко срещу “24 часа”. Еленко съди ВАЦ-овия вестник, че е откраднал снимка от блога му, която е публикувал на първа страница.
“Откраднаха снимка от този сайт и благодарение на нея си продадоха вестника...Не вярвам нещо драматично да се случи в първото заседание, но в последните няколко дни се опитвам да повдигна темата в медиите или да направя т.нар. media stunt.Правя го, защото историята е интересна. Нова медиа срещу стара. Нова, отворена правна рамка срещу всички права запазени. Прецедент и сюжет, който се кльопа от 2000 години насам. Давид vs.
Голиат, Ерин Брокович, Майкъл Клейтън и т.н.”, пише в блога си Еленко.
Той е писал до Нова телевизия, но не получил отговор. “Защо правиха кампанията 6 милиона репортери?”, озадачен е блогърът. Писал е и до новата телевизия в българския ефир Re:TV, откъдето с известно закъснение е получил отговор от журналиста Иван Бедров, който уточнява, че телевизията спазва професионални норми.
Блогърът Еленко е завел иск срещу вестник “24 часа” за 1000 лева и се кани ако спечели делото да направи парти за свободните блогъри в Интернет “за да отпразнуваме правата си да създаваме и да бъдем автори”.
В блога на Еленко може да се прочете и писмото, което е изпратил до главният редактор на “24 часа” след кражбата на снимката му:
“24 часа,
Като водещи орачи в трънливата нива на таблоидите, вярвам сте наясно със законите (за авторско право) в тази страна.
В днешния ви брой (20 септември) сте откраднали моя снимка от мой сайт и сте я публикували най-горе на първа страница на вашия вестник; повторили сте я като водеща илюстрация на трета страница, където сте сложили за автор ИНТЕРНЕТ. Аз не съм ИНТЕРНЕТ, а на моя сайт пише, че снимката е моя и кой съм аз. Тя се намира там от 6 юни 2007 г. и мога да го докажа така: http://www.eenk.com/?p=1273 или с експертиза.
За да сложи кредит "Снимка: ИНТЕРНЕТ" вашият екип приравнява интелектуалния труд с нещо, с което явно е по-запознат - земеделието.
Но нека ви обясня; въпреки, че плодовете на интелектуалния труд се крадат лесно за разлика от доматите, нещата в интернет не се появяват там естествено от земята; и не са свободни за консумация. В интернет някой трябва да се е постарал да ги създаде, обработи и постави на уеб сървър.
Какво ще стане ако аз отворя сайт и вътре публикувам материали от 24 часа като пиша за автор: българска преса?
Намирам вашата наглост за прекалена - да публикувате открадната снимка на първа страница на вестника ви. Първоначално изисквам от вас да публикувате видимо и ясно извинение и поправка съгласно етичния кодекс на медиите, който вие сте подписали.
Запазвам си правото да уведомя компетентните органи, които да предприемат всички необходими мерки за защита на моите права и интереси.
Без уважение,
Еленко”
По-късно с блогъра се свързва заместник-главният редактор на “24 часа” Борислав Зюмбюлев. “Лице на име Борислав Зюмбюлев от в. 24 часа се свърза с мен и изказа следните твърдения:
- че "няма представа как е попаднала тази снимка на първа страница" (!!)
- че тя май била от онези "странстващи в интернет" снимки
- и че "информацията в интернет се публикува, за да се гледа от много хора", предава реакцията на ВАЦ-овия вестник Еленко.
22.05.2008

петък, 23 май 2008 00:01:00

Евроком представя High Definition телевизия за пръв път в България

БИГ БГ - Новините
Евроком представя High Definition телевизия за пръв път в България



От 25 май стартира новата услуга High Definition телевизия на Евроком. Компанията започва излъчването на програми в HD формат, за пръв път в България. Услугата ще бъде достъпна за потребителите в София и Пловдив.
Новата услуга High Definition (HD) телевизия на Евроком бе представена на 21 май, на специална премиера в клуб Ялта от Петьо Стайков, Председател на борда на директорите и Христо Христов, Главен директор Маркетинг и Продажби на Евроком.
Те запознаха аудиторията с качествата и предимствата на High Definition телевизията, както и перспективите пред налагането на тази нова цифрова услуга на пазара. Водещ на събитието беше Витомир Саръиванов, коментатор на Евроспорт в България.
„High definition технологията демонстрира несравнимо съвършенство на звука и картината. Евроком предлага тази нова услуга, за да отговори на очакванията и на най-взискателните си клиенти. С премиерата на High Definition телевизия Евроком се нарежда сред първите 10 кабелни оператора в Европа, които предлагат тази услуга. С това България е сред страните пионери при внедряването на тази авангардна ТВ технология.”, уточни по време на премиерата Христо Христов.
Стартът на High Definition телевизия на Евроком съвпада с Европейската премиера на Eurosport HD, чийто официален старт ще бъде на 25 май с излъчване на тенис турнира Ролан Гарос. Затова специален гост на събитието бе и Бенджамин Дешайи, Регионален директор за Централна и Южна Европа на спортния канал Еurosport, който представи Eurosport HD. Eurosport HD телевизията ще предостави на любителите на футбола още по-силни преживявания по време на Европейското първенство по футбол, което започва на 7 юни. В периода август – септември Eurosport HD ще излъчва и състезанията от Олимпийските игри в Пекин.
Евроком ще бъде единственият кабелен оператор, който ще разпространява Eurosport HD в София и Пловдив.
Евроком стартира HDTV услугата си с програмен пакет от 3 канала, избрани след проучване на предпочитанията на зрителите, проведено през април т.г. Абонатите на новата услуга ще могат да гледат програмите Eurosport HD, добре познатия National Geographic, но в HD формат, както и Luxе HD, канал за новини и информация за луксозни продукти и начин на живот.
За да се насладят на новата услуга на Евроком, потребителите трябва да разполагат с подходящ телевизор - Full HD с разделителна способност 1080р или HD ready, който визуализира 720р и 1080i. Нужен е и декодиращ приемник (set-top-box).
Месечната абонаментна такса за HDTV e 14,90 лв. и се заплаща допълнително към абонамента за Цифрова ТВ. Включването става безплатно, а договорът за HD телевизия е необвързващ. Декодиращият приемник се заплаща отделно и струва 270 лв. Той декодира програмите и от цифровия пакет, така че клиентът ще използва и 2-те услуги с 1 приемник.
High definition е нова цифрова технология с несравнимо по-добро качество на изображението от използваните досега телевизионни стандарти. По-високата резолюция осигурява 10 пъти по-детайлна картина, както и впечатляващ контраст и богатство на цветовете. Усещането за обемен звук се постига благодарение на стандарта Dolbi Digital Surround 5.1. Широкоформатното изображение в HD формат, с пропорции 16:9, дава възможност за разкриване на 30% повече от реалната площ на картината. Специалната технология на HD телевизията позволява плавност и естественост на движенията.
Евроком Кабел Мениджмънт България е телекомуникационен оператор, който предлага интегрирани комуникационни услуги за дома. Компанията е част от групата на Warburg Pincus - един от водещите американски капиталови инвеститори за последните 35 години. Компанията е традиционен доставчик на кабелна и цифрова ТВ и интернет. От средата на 2007 г. е факт новата телефонна услуга на Евроком – Евроком Глас, като тя се предлага и като тройна услуга с телевизия и интернет.
Компанията притежава най-голямата градска оптично-коаксиална мрежа в страната с 90% покритие в столицата и пълно покритие в Пловдив и Плевен. От началото на 2008 г. Евроком вече присъства и в Габрово, Пазарджик и Кюстендил.
Планираните общи инвестиции на Евроком за технологично развитие на съществуващите мрежи през 2008 г. ще достигнат 36 млн. лева.
22.05.2008

петък, 23 май 2008 00:01:00

Новата реклама на Pepsi е изцяло измислена от потребителите

Класа - 11 стр.
Новата реклама на Pepsi е изцяло измислена от потребителите

Милена ДИМИТРОВА

Дейвид Бекъм и Роналдинъо участват в кампанията на газираната напитка, която от днес стартира и у нас
Ако рекламната индустрия залязва, както някои предричат, тогава защо толкова много хора искат да се занимават с нея? Така нареченият феномен Web 2.0 намира все по-широко проявление в сайтове от типа MySpace.com и YouTube.com, създавайки нова "порода" от рекламисти аматьори.
Тази стратегия вече се прилага от голям брой компании, които залагат в комуникационните си кампании на интерактивния елемент, въвличайки и ангажирайки потребителите със своята марка. Освен това медиите, които са изпълнени със съдържание, генерирано от потребителите, набират все по-голяма скорост и започват да се превръщат в тенденция, особено при маркетинга, насочен към младите потребители между 16 и 24 години.
В някои случаи компаниите стигат дори по-далеч, давайки контрола в ръцете на потребители от цял свят и позволявайки им да създадат свои собствени реклами.
Такъв е случаят и с най-новата реклама на Pepsi, реализирана от рекламна агенция CLM BBDO (Paris). Клипът към нея събира футболните икони Лионел Меси, Сеск Фабрегас, Франк Лампард, Тиери Анри и Дейвид Бекъм в една от най-предизвикателните демонстрации, които могат да се видят на телевизионния екран.
Марката реши да даде възможност на запалянковците и феновете да използват фантазията си и сами да създадат своята футболна реклама. Pepsi зададе на потребителите един простичък въпрос: Какво бихте направили вие?, и получи десетки хиляди предложения за сцени със звездите на Pepsi. Някои бяха смешни, а други направо абсурдни. От тях Pepsi избра най-интересните и започна реализирането на тазгодишната нова футболна кампания.
В рекламата Роналдиньо дриблира между красиви момичета на плажа, Лео Меси в космически екип играе на футболна планета и подава на Анри, който тича, обсаден от фенове, сред тропически дървета, преди да подаде топката на Бекъм. Самият Дейвид пък се появява в костюм на Индиана Джоунс и бързо се трансформира във фабрегас, който пък демонстрира завидна техника, справяйки се с различни препятствия в джунглата, а после и сред тълпа запалянковци по улиците на Пекин. В китайската столица топката поема Лампард, който с впечатляваща "ножица" я връща обратно на плажа. Там пък го очаква Бекъм със студено Pepsi в ръка.
"В Pepsi вярваме, че потребителите могат да допринасят за развитието на нашите кампании. Надяваме се, че хората, които използваха въображението си и дадоха идеи за осъществяването на този проект, са наистина щастливи от резултата, защото сме сигурни, че кампанията ще плени хиляди души по целия свят", заяви Диана Догару, франчайз мениджър за Балканите и Малта на PepsiCo International Beverages.
В някои пазари идеите на потребителите дори ще бъдат графично изобразени върху кеновете с освежаващата напитка. Тази пълна интеграция на потребителската креативност с марката Pepsi превръща кампанията "Футбол 2008" изцяло създадена от и за потребителите.
В България телевизионният клип ще стартира днес. Футболната кампания ще намери израз също и в специални опаковки, Външна реклама, промоции и адаптиран сайт, от който феновете могат да свалят съдържание и да качат видеоматериали. Те ще могат да измислят и свои филмчета, които след това да качат на www.pepsibg.com.
***
Текст под снимка
Роналдиньо (от ляво на дясно), Дейвид Бекъм, Тиери Анри, франк Лампард, Лионел Меси и Сеск фабрегас по бреме на снимките за новата кампания на Pepsi.

петък, 23 май 2008 07:32:53

сряда, 21 май 2008 г.

Global Finance избра УниКредит Булбанк за "Най-добра банка в България"


дата : 21 май 2008 г. 15:16 ч.
Основните критерии при избора на най-добра банка са фокусът към клиентите, търговските успехи и създаването на предпоставки за продължителен положителен растеж




УниКредит Булбанк бе избрана за "Най-добра банка в България" от международното издание Global Finance, информира пресцентърът на трезора.

Наградата се определя в годишното проучване на списанието за най-добрите банки по света.

Основните критерии при избора на най-добра банка са фокусът към клиентите, търговските успехи и създаването на предпоставки за продължителен положителен растеж, съобщава Global Finance. Традиционно победителите се обявяват в майския брой на Global Finance.

При определяне на наградите се провеждат интервюта с пазарни анализатори, рейтингови експерти и консултанти от банковата индустрия, допълвайки количествените показатели от отчетите на банките.

Наградата ще бъде връчена на главния изпълнителен директор на УниКредит Булбанк Левон Хампарцумян във Вашингтон на 13 октомври 2008 г. по време на официална церемония, на която са поканени топ мениджърите на най-добрите банки в света.

По-малко от 0,1% от рекламите в Европа пораждат оплаквания

БИГ БГ - Новините
По-малко от 0,1% от рекламите в Европа пораждат оплаквания

По-малко от 0,1% от рекламите в Европа водят до подаване на оплакване, сочат данните на Европейския алианс за рекламни стандарти (EASA). В около 20% от случаите се стига до решение, което подкрепя исканията на жалбоподателя, каза на среща с медиите днес Оливър Грей, генерален директор на EASA.
Годишно в Европа организациите за саморегулация на рекламата обработват около 50 хил. оплаквания. Времето за вземане на решение се определя от природата на оплакването, броят оплаквания за конкретната реклама и други и обикновено отнема от 6 до 8 седмици.
Броят на оплакванията в различните държави зависи от рекламния пазар, от това доколко потребителите са запознати с правата си, както и от склонността им да се оплакват, коментира Грей. По думите му миналата година във Великобритания е имало 24 хил. оплаквания, в Белгия – 3 хил., а в Словения – 100.
В Румъния през 2007 г. са били подадени 33 оплаквания, добави Флорентин Скарлат, мениджър комуникации за Централна и Южна Европа на Unilever. Скарлат работи за развитието на функционираща саморегулация в рекламата в северната ни съседка вече 10 години. По думите му сега стават явни ползите от подобна инициатива, като например възможността да се реагира бързо срещу реклама, която не се съобразява с кодекса за рекламни практики.
Общоевропейски кодекс за рекламни практики не съществува. Кодексите се изготвят се национално ниво, като всички се базират върху Международния кодекс за рекламни практики на Международната търговска камара (ICC), публикуван за първи път през 1937 г., поясниха от EASA.
В България кодекс предстои да бъде изготвен. Това е и една от главните цели на Обществения Съвет по Саморегулация (ОСС), които днес провеждат Общо събрание. На събранието трябва да бъдат и избрани нови управителни органи, както и да се разгледа необходимостта от промени в устава.
ОСС е нестопанска организация в обществен интерес, основана през 2001 г. В нея могат за членуват всички участници в комуникационния процес - рекламодатели, комуникационни агенции и медии. Членове на ОСС към момента са Unilever, Kraft, Diageo, SBS broadcasting, Diema/ MM television, Publicis, TBWA, IAA, Асоциацията на производителите, вносителите и търговците на спиртни напитки, Център за развитие на медиите, SIA Advertising и други.
България е сред последните страни в Европа, които се присъединяват към EASA, каза Грей. Според него моментът е подходящ, защото икономиката на страната узрява, целият рекламен сектор нараства, държавата има опит с транспонирането на европейски директиви, а евродирективата „Телевизия без граници“ изисква от страните членки да поощряват саморегулацията.
„Надяваме се да покрием не само традиционните медии, но и интерактивните, където е бъдещето на сектора“, добави Грей.
21.05.2008
четвъртък, 22 май 2008 00:01:00

Отличиха най-обичаните марки в Европа


Отличиха най-обичаните марки в Европа


дата : 20 май 2008 г. 14:40 ч.


Козметичната марка "Nivea" и производителят на мобилни телефони "Nokia" са сред най-предпочитаните марки в цяла Европа. Това показват резултатите от най-голямото потребителско изследване "European Trusted Brands 2008" на издателство "Рийдърс Дайджест" ("Reader`s Digest").
Граждани от 16 държави с са участвали в допитването, което има за цел да определи най-популярните и ползващи се с най-голямо доверие търговски марки в 20 общи категории за всяка страна на Стария континент.
"European Trusted Brands 2008" се провежда за осма поредна година, а традиционен организатор е световното издателство "Рийдърс Дайджест" със своето едноименно списание, в което се публикува изследването.
"Nivea" и "Nokia" са традиционни победители в анкетата. И тази година те са предпочитани в своите категории ("Грижа за кожата" и "Производител на мобилни телефони") от жителите на всичките 16 европейски страни, които участват в изследването.
Кредитните карти "Visa" заемат трето място в класацията с номинации от 14 държави. "Canon" продължава да затвърждава позицията си в продуктовата категория "Фотоапарат", като печели доверието в 13 страни.
След първите четири бранда се нареждат производителят на зърнени закуски "Kellogg's" с челна позиция в 10 страни, "Hewlett Packard" с предпочитания в 7 държави, "Ariel", "Miele", "Avon", "Nestle", "L`Oreal".
В категорията "Лек автомобил" първото място се дели от "Volkswagen" и "Toyota".
Телекомуникационните оператори не могат да излъчат единен победител в своята категория "Мобилен оператор", тъй като във всяка страна лидерската позиция се заема от местни компании. Единствено Vodafone и O2 печелят в повече от една страна.
Категорията "Интернет доставчик" е категорията с най-много локални брандове - 16 различни в 16-те страни.
В категорията "Петролна компания" Shell печели доверието на 4 държави. Останалите марки, които допълват различните категории са "Nivea" (Cosmetic), "Aspirin", "Centrum", "Dell", "Mercedes", "Pantene", "Persil", "Yves Rocher".
Изследването "European Trusted Brands 2008" е проведено в периода Август - Октомври 2007 година. Над 240 000 граждани се включват в него, като финално класацията е направена на базата на 23 651 селектирани мнения заради изискване за определен брой гласове от всяка държава.
Австрия, Белгия, Чехия, Финландия, Франция, Германия, Унгария, Холандия, Полша, Португалия, Румъния, Русия, Испания, Швеция, Швейцария и Великобритания са страните, които определят водещите търговски марки на Европейския континент.
Потребителите от всяка страна класират най-добрите за тях брандове в отделни категории на базата на критерии като качество, добавена стойност, силен имидж и разбиране на потребителските нужди.
Общите за всяка страна 20 категории са: "Лек автомобил", "Кухненски уреди", "Персонален компютър", "Производител на мобилни телефони", "Мобилен оператор", "Фотоапарат", "Тур оператор", "Банково общество", "Кредитна карта", "Застрахователна компания", "Интернет доставчик", „Петролна компания", "Витамини", "Болкоуспокояващо средство", „Лекарство за настинка", "Продукти и грижа за косата", "Козметика", "Грижа за кожата", "Прах за пране", "Зърнена закуска".

Професията "журналист" тотално се обезличи

Седем - 8 стр.
Професията "журналист" тотално се обезличи
Иван ИБРИШИМОВ

Иван Ибришимов е роден в София през 1954 г. Завършил е радио и телевизия във ВМЕИ, сега Техническия университет и телевизионна журналистика в СУ "Св. Климент Охридски". Започва журналистическата си кариера като студент във в. "Технически авангард". Работи 14 години в Българската телевизия, като преминава по цялата стълбичка от репортер до водещ на елитни рубрики като "Световна икономика" и "Актуална антена", на която е и завеждащ редакция. Напуска през 1992 г. след закриването на дирекция "Публицистика". В печата е последователно зам.-главен редактор на вестниците "Столица" (1992 г.), "Експрес" (1993 г.) и "Демокрация" (1994 -1996 г.). От 1997 до 2002 г, е секретар на президента на РБ Петър Стоянов. След 2002 г. работи отново като политически наблюдател във в. "Демокрация", а след закриването му като зам.-главен редактор на в. "КЕШ". Автор е на три публицистични книги. В момента е на свободна практика. Обезличаването на журналистическата професия беше желано от днешните властници. То беше грижливо подготвено и старателно осъществено по класическата схема - принуда и пари. Най-тъжното е, че съучастници, а често и движещи фигури в ритуалното убийство на професионализма станаха наши колеги, които продължават да претендират за водеща роля в българското медийно пространство. Резултатът се вижда най-ясно от оценката на "Фрийдъм Хаус" за 2007 г. В рамките на Европейския съюз единствено медиите 8 България и Румъния са определени като "частично свободни". Криво разбраната обективност На начеващите журналисти съвсем правилно им се обяснява, че трябва да се стремят към обективност. Пропуска се обаче важното уточнение, че обективни са единствено и само фактите. Останалото е въпрос на субективна преценка на събитията, която проличава дори в чисто информационните текстове или в живите репортажи на електронните медии. В годините на остри политически сблъсъци и на уличната демокрация ракурсът на камерите и фотообективите, да речем, често беше по-важен от всякакво текстово съдържание. Ниската камера превръщаше и най-скромния митинг във внушителна обществена проява и обратното -кадърът от птичи поглед показваше полупразните площади или зали, респективно омаловажаваше съответното събитие. Близките планове и особено "гросовете" разкриваха непознати за гражданите качества на един или друг политик. Трябваше да мине време, докато главните действащи лица на прехода осъзнаят за какво точно иде реч. Ако говорим за силата на текста, всеки професионал добре знае, че и без епитети, а само с повишаване на "глаголната температура" примерно или с по-експресивен изказ могат да се постигнат неподозирани резултати. В един момент това сякаш беше осъзнато и от двете страни, участващи в процеса. Но пренебрегната се оказа третата, най-важна страна - драгият читател или зрител, наричан цинично от набедени анализатори и пиари "рецепиент", а в много случаи и "пациент". С осъзнаването на истината от обществото започна и масираната атака срещу силната авторска журналистика и срещу професионализма. Като първа стъпка обективността се превърна в обективистичност. Като втора, опростачаването, което методично беше провеждано до 1989 г. върху цялата нация, се върна масирано в медийното пространство след 2002 г. и под формата на чалга-култура или балканско "риалити" първо обезсмисли, а след това и обезглави журналистиката. Пари, пари и пак пари Основен аргумент на шефовете от търговските медии за масираното нахлуване на простащината, естествено, е търсенето. Щом нещо се търси, то носи пари и трябва незабавно да бъде предложено на пазара. Някак незабелязано печатни издания, радиостанции и телевизии промениха облика си. Политическите, икономическите и социалните теми бяха изместени от откровена жълтевина и пошлост, анализите и разследванията на практика изчезнаха като жанрове, накрая се стигна до пряко изкупуване на медии и замяната им с нови, отговарящи на високите стандарти на чалгата в същите три превъплъщения - политическо, икономическо и социално. Разследващите журналисти, анализаторите и коментаторите станаха излишни. Те или трябваше да "повишат" квалификацията си до равнището на новите си работодатели или просто да напуснат и да сменят професията. Най-неудобните биваха и биват направо отстранявани с цялата изобретателност на овластените мерзавци. ако си послушен - получаваш, и то много, ако не си - ще получаваш колкото да преживееш. Ако пак не се вслушаш - аут! Стигна се дотам, че титаните на мисълта в т. нар. Съюз на издателите "учтиво" нареждат на колегите си да не взимат на работа лицето "X" или "У". По подобен безскрупулен начин действат и босовете в рекламния бизнес, нерядко и самите рекламодатели. И докато във втория случай нещата са по-обясними, то политическата принуда е диагноза за отсъствие на истинска държавност, от една страна, и на елементарно организирано гражданско общество, от друга. Наистина тъжна гледка е да наблюдаваш гърчовете на колегите от трите най-големи ефирни телевизии, когато трябва да прикрият или поне да омаловажат провалите на властниците. Страхът от загуба на рекламодатели, които от своя страна са зависими от властта, надделява над всякакви професионални критерии на медий-ните началници и от ефира в индийска нишка изчезват всички що-годе мислещи личности. Кой идва на тяхно място, е излишно да обяснявам. Личностното обезличаване Да ме прощават колегите от журналистическите факултети, сред които имам много приятели, великолепни професионалсти, но и те носят определена вина за олекотяването на професията. Редакциите са пълни с техни възпитаници, които чинно и точно могат да запишат всякаква поднесена им от властта информация, но нито имат знанията, още по-малко бекграунда, за да разберат уловките, втория и третия план на казаното и същинските цели на конкретния политик. Тези "калдаринки", както ги наричаше покойният ни колега Любо Данчев, са любим аксесосар на всеки самоуважаващ се политически малоумник. Те придружават делегациите по близки международни дестинации - по-екзотичните са за босовете, те красят коктейли, промоции и полюции от всякакво естество. За тях да пипнат бицепса на поредния месия, е далеч по-важно от напипването на шарлатанията около него. Тяхното лично всекидневие се нищи в просташките рубрики и издания наравно с битиетата, питиетата и дупетата на фолкзвезди, фолкз-вездьовци и откровени педали. За тези мили наши колежки и колеги принципната защита на позицията, ако изобщо я имат, е нещо непознато, защото не е имало кой да им обясни що е професионална доблест и чест, а в редакциите послушанието им е добре възнаградено. Да не създаваш главоболия и конфликти, да избягваш и най-малкия риск, се превръща в житейска философия, поощрявана щедро и с удоволствие от властта и шефовете на повечето медии. Затова съм "добре информиран оптимист", когато говорим за бъдещето на професията. Песимизмът ми идва от ясното съзнание, че в една страна, в която самата държавност е дефицитна, в която гражданското общество съществува само на книга, защото самите градове бяха обезсмислени от лавината на агресивната селяния (тип манталитет), в която методичното опростачване на нацията се е превърнало отново в официална политика, както преди 1990 г. - истински демократични медии не могат да съществуват. Затова на последните мохикани от гилдията мога да кажа едно - принципът на "китайската капка" е велик. Бийте в една точка колеги и не се отказвайте. Страхът на всяка власт от истината е по-голям от всякакви професионални страхове. И добър или лош, натискът от страните на ЕС и НАТО също помага. Това, което не намира място в българските медии, отдавна излиза в странство, а ефектът от политическите шамари ще става все по-оглушителен.
сряда, 21 май 2008 05:30:55